نـــیـــوک لـــیــــدر

صدا و سیمای عقیم

مسیح | دوشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۵، ۰۱:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

 

درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، حواشی زیادی داشت. البته نه به آن اندازه که فکر می‌کردم، اما از شبکه‌های اجتماعی تا تلویزیون همه درگیر این حاشیه بودند.

صدا و سیما هم مثل همیشه نقش مهمی داشت که از یک سو هم می‌توان گفت موفق بود و هم از سوی دیگر می‌توان گفت که بسیار بد عمل کرد. عملکرد صدا و سیما هم ربطی به این برحه‌ی زمانی ندارد. به #مدیریت سازمان، نوع تفکر ایشان و سیستمی برمی‌گردد که مثل اغلب سازمان‌ها و اداره‌های کشور اسما اسلامی و انقلابی است، اما رسما و در منش فکری جای دیگری سیر می‌کند.

 

👈 صدا و سیما تصمیم داشت اقدامات بی‌بی‌سی برای تفرقه در جامعه را خنثی کند و از همان ساعات اولیه مطلوب ظاهر شد. پوشش اخبار از اولین لحظات تا امروز که یک هفته از فوت ایشان می‌گذرد، خوب بود. حضور آدم‌هایی مانند آقای ناطق نوری در تعریف و تمجیز مرحوم رفسنجانی و حتی لحظه‌هایی که شعارهای خاصی هم در روز تشییع جنازه‌ی اقای هاشمی داده شد، در برنامه‌هایی مانند #جهان_آرا پخش شد.
اما آنچه عملکرد نامطلوب صدا و سیما را یک‌بار دیگر نمایش داد، عدم تبیین مواضع و اصول انقلاب اسلامی برای برنامه‌ریزی در این مواقع است.

⭕️ صدا و سیما موج‌سواری بی‌بی‌سی فارسی را تقریبا خنثی کرد، اما در تعریف شخصیت آقای هاشمی، #تحریف آشکاری داشت. حضور شخصیت‌هایی خاص در تمجیز آن مرحوم و یا بیان تعریف‌هایی عجیب از ایشان توسط مجریان تلویزیون خطایی آشکار بود. 
عباراتی چون «ایشان هیچگاه از خط ولایت جدا نشدند»، «ایشان هیچگاه موجب تفرقه نبودند»، «ایشان همیشه عامل اصلی وحدت در کشور بودند»، «فتنه 88 را ایشان جمع کرد» و عباراتی این‌چنین، شخصیت دیگری از آقای هاشمی می‌سازد که مشخصا حتی با پیام تسلیت رهبری معظم انقلاب هم در تعارض است.
طبیعتا منظور این نیست که یک کپی از صحبت‌های رهبری به همه‌ی مجری‌ها و اخبارگوهای سازمان داده شود تا از آن عبارات استفاده کنند، بلکه منظور نگارنده نگرش اشتباه سازمان است. با تعریف‌هایی که صدا و سیما از ایشان کرد، آیا می‌توان جلوی #موج_سواری_انتخاباتی که از سوی برخی از جریان‌های سیاسی در روزهای گذشته رسما شروع شده را گرفت؟

👈 صدا و سیمای کشور ما «عقیم» است، چون نه مخالفان حکومت از آن راضی اند و نه موافقان. اینکه مخالفان حکومت از صدا و سیما ناراضی هستند نیز دلیل بر عملکرد درست این سازمان نیست. دلیل نارضایتی موافقان هم بی‌برنامگی، وادادگی مدیران، تقلید ناشیانه و نادرست از برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، خط قرمزهای من درآوردی و تخریب و رد شدن از خط قرمزهای اصلی است. 
صدا و سیما عقیم است، چون تکلیف خود را نمی‌داند. اگر بودجه‌ی سازمان قطع شود، به بن‌بست می‌رسد و برای فرار از این وضعیت مجبور است #بنده_دولت باشد. وقتی صدا و سیما که «دانشگاه عمومی» این انقلاب است، #وابسته شد یا چندوجهی شد، دیگر توقع نیست که آن‌طور که باید عمل کند.

💢 درباره‌ی رییس جدید سازمان هم به نظر می‌رسد که مدیریت ایشان، مدیریت باری به هر جهت است و هر که زور و ضرب بیشتری در نواختن سازمان داشته باشد، می‌تواند صدا و سیما را یک تکانی بدهد. #دولت که نشان داد توانایی این کار را دارد؛ چه در حذف منتقدان دولت از تلویزیون و چه در برنامه‌سازی‌های. شعار دهنده‌های مخالف چند ده نفره هم صداشان را به گوش آقای علی‌عسکری رساندند. فقط این وسط انقلابی‌ها و حزب‌اللهی‌ها می‌مانند که ایشان به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد و خوب، عیبی هم ندارد. اگر انقلابی، انقلابی باشد، باید کار خود را بکند و نگاهش به این و آن نباشد.


👈 صحبت آخر
صدا و سیما به‌خوبی می‌تواند جامعه را همراه خود کند. این را در این قضیه و حتی در سریال‌های آبگوشتی خود به خوبی نشان داده است. آدم‌هایی که پای ماهواره می‌نشینند، در ساعات مربوط به پخش سریال سراغ صدا و سیما می‌آیند. سازمان می‌تواند از این پتانسیل درخدمت انقلاب اسلامی استفاده کرده و در این جهت بکوشد، هرچند فعلا تمام توانش را در شبیه‌ شدن به مدل سخیفی از برنامه‌های ماهواره‌ای گذاشته است. 
فوت آقای هاشمی رفسنجانی، آخرین صفحه‌ی تاریخ انقلاب اسلامی نیست. حادثه‌ها، فوت‌ها و حتی فتنه‌ها هست و تعریف بی‌جا، تحریف و اشتباهات امروز، ضربه‌ی جبران‌ناپذیری به آینده و تاریخ می‌زند. 30 سال بعد هم جماعتی باید از یک جبهه فکری و یک جریان #عبرت بگیرند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی