نـــیـــوک لـــیــــدر

امام، دارالتبلیغ و آیت‌الله شریعتمداری

مسیح | پنجشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۰۵ ب.ظ | ۲ نظر

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

 

از سلسله‌ نوشته‌هایی که در مورد دفاع مقدس و پیرامون زندگی امام خمینی در کانال فتح خون نوشتم: telegram.me/fathe_khoon

 

آیت‌الله شریعتمداری از علمای مشهور آن دوره تا ان زمان {سال 1343} با مبارزه همراهی می‌کرد، اما راهش را جدا کرد.
آقای شریعتمداری با تاسیس «دارالتبلیغ» با هدف تربیت مبلغ، حوزه را به دو گروه انقلابی و مخالف انقلابی‌گری تقسیم کرد. دارالتبلیغ را برای تربیت مبلغ دینی تاسیس کردند. رسول جعفریان می‌نویسد:
«در شرایطی که در قم و میان روحانیان یک جنبش انقلابی جدی بر ضدنظام پهلوی ایجاد شده، تاسیس چنین مرکزی نوعی منحرف کردن مسیر حرکت انقلابی تلقی می‌شد.»
یاران آیت‌الله خمینی با تاسیس و ترویج دارالتبلیغ مخالف بودند.
هم‌زمان شایعاتی درباره‌ی برنامه‌ریزی شاه برای نفوذ به حوزه مطرح بود که بدبینی انقلابیون به جریان دارالتبلیغ را بیشتر می‌کرد. گروهی هم با اصلاحات و منظم کردن حوزه مخالف بودند و بدون انگیزه انقلابی مخالف دارالتبلیغ بودند. در قم و برخی شهرها به خصوص تبریز بحث‌های مخالف و موافق حوزویان و علما را دو دسته کرده بود.
در تبریز زادگاه آیت‌الله شریعتمداری، آیت‌الله قاضی طباطبایی و تعداد دیگری از علما مخالف دارالتبلیغ بودند. بسیاری از طلبه‌های آذربایجانی کوچک‌ترین انتقاد از آیت‌الله شریعتمداری را برنمی‌تابیدند، اما انقلابیون جلسات و ارتباط او با روسای شهربانی و ساواک را خیانت می‌دیدند.
«توکلی بینا» از جوانان مبارز به حاج آقا روح‌الله گفته بود:
«آقای شریعتمداری مستقیم با اطلاعات شهربانی و ساواک در ارتباط است. جواب شنیده بود به هیچ‌کس چیزی نگو. گویا آقا نمی‌خواسته مسئله باعث تفرقه شود و در همان سطح علما حل شود.
 

حاج آقا روح‌الله و آیت‌الله شریعتمداری
 
وقتی کسانی می‌آمدند و از خوبی‌های دارالتبلیغ می‌گفتند، آقا روح‌الله می‌گفت: خانه از پای بست ویران است، خواجه دربند نقش ایوان است.
رسول جعفریان:
«آقایان سبحانی و مکارم و دوانی نظر آیت‌الله خمینی را درباره‌ی دارالتبلیغ پرسیدند، آیت‌الله خمینی گفت: نگران اخلال در مبارزه است.
آقای خزعلی در خاطراتش می‌گوید که آیت‌الله خمینی گفته است من با دارالتبلیغ مخالف نیستم، اما واقعیت این است که نحوه‌ی اداره آن به گونه‌ای است که دارد انحراف ایجاد می‌کند.  بنابراین باید دست نگه دارد. تو برو و با ایشان صحبت کن.
آقای خزعلی حدود ده بار پیغام برد و آورد تا این‌که آیت‌الله شریعتمداری گفت خودم با آقای خمینی صحبت می‌کنم، اگر گفت تعطیل کنید، تعطیل می‌کنم.
او به دیدار رفت، آیت‌الله خمینی خواست تعطیل کند، نکرد.
آیت‌الله خمینی گفته بود:
«من فعلا از این ناحیه احساس خطر نمی‌کنم. اگر احساس خطر بکنم، با دست طلبه‌ها دارالتبلیغ را می‌کَنم و هر آجرش در دست یک طلبه خواهد بود.»
 
کتاب تاریخ زندگی امام خمینی- نوشته جعفر شیرعلی نیا- صفحه 102 و 103
@fathe_khoon
  • مسیح

نظرات (۲)

  • آبجی خانوم
  • از سال 1343!!!

    نمیدونستم اینا رو !
    پاسخ:
    داریم از امام و از جنگ می‌نویسیم
    از امام مطالب دیگری هم نوشتیم
    ادامه خواهیم داد
    اگر تمایل داشتید عضو شید بخونید مطالب کانال رو

    سکولاریسم

    آفت حوزه علمیه ها

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی