نـــیـــوک لـــیــــدر

شبهه برده‌داری در اسلام

مسیح | سه شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۳۵ ب.ظ | ۲ نظر

به نام خدا

 


سلام

برده به جنس مذکر(مرد) میگن و کنیز به جنس مونث (زن)، ضمنا اولا اسلام با برده داری موافق نیست.

نشونش هم اینه که تا یه چیزی میشه، دستور میده برده آزاد کنن، مثل کفاره روزه یا شکستن قسم، در واقع اسلام با این کار می خواد با یه تیر دو نشون بزنه. هم برده داری منسوخ بشه، هم برده ها اسلام بیارن و به زندگی ننگینشون پایان بدن و عزتمندانه زندگی کنن.

ائمه هم اگر برده یا غلام داشتن، به همین خاطر بوده. یعنی اونارو از صاحبانشون میخریدند و بهشون تعالیم اسلام می دادند و در راه خدا آزاد می‌کردند. این کار یه نفع دیگه هم داشته که تبلیغ غیرمستقیم میشده، یعنی اون برده ای که آزاد می شده، میرفته زن و بچه خودشم مسلمون می کرده و دست دو نفر دیگه رو هم می گرفته.

 

آزادی فرزندان غلام و کنیز شرط داره و گتره ای نیست.

باید احکام کنیز و عبد رو از فقه بخونی، ضمنا بنای شارع مقدس توی بعضی مسائل اینه که وقتی می خواد یه چیزی رو ممنوع اعلام کنه، فرهنگ سازی می کنه و تدریجی برش می داره. مثل شراب خواری، چون مردم ظرفیتشون بالا نیست و باید آروم آروم براشون جا بیفته.

اگه اسلام می‌خواست خیلی از چیزها رو یهویی حروم و ممنوع کنه، ملت در می رفتن و هیشکی نمی موند.

اسلام نسبت به یه سری از مسائل همین رویه و شیب ملایم رو پیش گرفته، اهل بیت علیهم السلام هم چون مروج دین هستن، از همین مساله الهام می گیرن و توی خیلی از مسائل با یه شیب ملایم تا جا افتادن و فرهنگ شدن اون مساله رفتار می کنن.

برده داری تا قبل از اسلام یه کار متعارف بوده درست مثل پارک رفتن، اسلام برای ورافتادن و منسوخ شدنش باید شرایط رو هم در نظر بگیره، یه جوری که عقل مردم کشش و درک مساله رو پیدا بکنه.

نظرات (۲)

سلام
خیلی خوب و ساده بود. ممنون

  • مهدی باقرزاده
  • خیلی ممنون از مطالبتون
    ولی بنده در جستجو برای جواب این شبهه علاوه بر موارد ذکر شده توسط شما جوابی هم یافتم که هم عقلا و قلبا بنده رو بسیار قانع و آروم کرد.
    اینکه: اگر برده داری مانند بسیاری از اعمال یک دفعه حرام میشد ، چه به سر برده هایی که در دینا هیچ ندارند می آمد؟ جز اینکه آواره خیابان ها می شدند و از گرسنگی میمردند و باری برای جامعه بودند،عده بسیار قلیلی موفق به زندگی قابل قبول میشدند.
    و دوم اینکه: در جنگ ها که دشمنان اسیر میشدند نمیشد آنها را دوباره آزادکرد که دوباره به سپاه خود برگدند و ...


    التماس دعا  و ارجرتان باخدا

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی