نـــیـــوک لـــیــــدر

مذاکره خوب یا بد؟ قسمت دوم

مسیح | چهارشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۲، ۰۲:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

گفتیم اگر بخواهیم طبق بیانات رهبر انقلاب، وضعیت کنونی را بدر و خیبر بدانیم، آیا محتوای این مذاکره، عقلانی و منطقی به نظر می‌رسد؟

در یکی از صحبت‌های سال 91، رهبر انقلاب مذاکره را یکی از ژست‌های امریکا برای ابرقدرت نشان دادن خود می‌داند، زیرا ایشان بر این باورند که ایالات متحده قابل اعتماد نیست. کمااینکه در صحبت‌های اخیر خود قبل و بعد از مذاکرات ژنو نیز این مسئله را تکرار کردند.

اگر ما فرض کنیم انقلاب اسلامی در وضعیت بدر و خیبر بوده است، این بدین معناست که جمهوری اسلامی از حالت منفعلانه درآمده است و اگر بنا به انجام مذاکره‌ است، مذاکره باید روی اصولی انجام شود که مساوی و برابر باشد.

 

نظر شخصی اینجانب این است که، مذاکرات انجام شده آنچنان که باید شایسته و درست نبوده است. زیرا در این مدت 10 ساله بارها تحریم‌ها یا مذاکرات 5+1 در خصوص مسائل هسته‌ای ایران با مخالفت چین و روسیه همراه بوده است. پس اگر توافقنامه‌ای صورت بگیرد، باید آنگونه شایسته‌ی حقوق ملت ایران باشد که هیچ بحثی روی آن نداشته باشیم.

باتوجه به آنکه در این توافقنامه، برای اولین بار کشورهای روسیه و چین نیز پای متن مربوط به مسائل هسته‌ای را امضا کرده‌اند که در آن آمریکا نیز حضور داشته است، باید این مطلب را بیان کرد که در صورت عدم حسن نیت ایران در بازه شش ماهه آیا میتوان در آینده از حمایت روسیه و چین در این زمینه برخوردار بود؟ یا ما دو کشور را نیز بر مبنای همین مذاکرات از دست خواهیم داد؟

 
تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران بارها عنوان کرده است که منشا حق غنی‌سازی، ماده‌ی 4 معاهده‌ی ان‌پی‌تی است و باتوجه به این حق، ایران می‌تواند به غنی سازی خود ادامه دهد. این تیم در پاسخ به منتقدان داخلی می‌گویند چرا شما صحبت‌های مقامات ایالات متحده را باور دارید، در صورتی که صحبت ما در خصوص حق غنی‌سازی را انکار می‌کنید؟
نگارنده اینطور پاسخ می‌دهد که تا قبل از توافقنامه بین‌المللی بین دو کشور، تمامی حقوق غنی‌سازی ایران بر پایه ماده 4 ان‌پی‌تی بوده است و اصلا بر همین مبنا در مدت این 10 ساله جمهوری اسلامی اقدامات غنی سازی 20درصد، راه‌اندازی راکتورهای آب سنگین و افزایش سانتریفیوژها را مدنظر قرار داده است.
 
زیرا طبق فتوای رهبر انقلاب، استفاده از سلاح هسته‌ای حرام بوده و تمامی فعالیت‌های ما بر مبنای ماده 4 است.
حال دلیل مذاکره و توافقنامه چیست؟ به نظر نویسنده، باتوجه به اینکه جمهوری اسلامی در مدت 10 سال گذشته تمام فعالیت‌های خود را طبق معاهدات ان‌پی‌تی قرار داده است، پس دلیلی برای تحریم ایران وجود ندارد. تحریم کشور هرچه که باشد، قرار است در توافقنامه از بین برود و حق هسته‌ای ایران نیز می‌باید در توافقنامه‌ی بین‌المللی که زیرنظر «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» است، بیان شود.
پس اگر منتقدان، صحبت‌های سران غربی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند به این دلیل است که با امضای توافق دوجانبه از سوی ایران و 5+1، ایران متعهد است طبق این توافقنامه عمل کند و تخطی از آن برابر با خروج از تعهدات بین‌المللی است، والا چه دلیلی دارد، جمهوری اسلامی ایران که فعالیت‌هایش پیش از مذاکره طبق چارچوب قانونی تعهدات ان‌پی‌تی بوده است دست به توافقنامه بزند؟
و اگر توافقنامه به دلایل غیر از مسائل هسته‌ای و صرفا برای برطرف شدن تحریم‌ها بوده است، آیا اکثر بندهای مذاکره و محتوای اصلی آن در خصوص موضوع «هسته‌ای» ایران نیست؟
پس با این دلایل می‌توان گفت که منتقدان و شخص نگارنده‌، کینه‌ای نسبت به تیم مذاکره کننده نداشته و صرفا در مقام نقد مطالب را بررسی می‌کنند.
 
اما آنچه که مقامات مذاکره کننده جمهوری اسلامی در خصوص آن صحبت می‌کنند، متن این معاهده است:
«هیچ یک از مفاد این معاهده به نحوی تفسیر نخواهد گردید که به حقوق غیر قابل انکار هر یک از اعضای آن به منظور توسعه تحقیقات، تولید و بهره برداری از انرژی هسته ای جهت اهداف صلح جویانه بدون هر نوع تبعیض و منطبق با مواد 1 و 2 این معاهده، خللی وارد نماید.»
طبق این موارد، معاهده اجازه‌ی تحقیق و تولیدات هسته‌ای را به کشورها داده و ایشان را تنها در زمینه‌ی تولید سلاح هسته‌ای محدود می‌کند. آنچه که در تفسیر این بند مصوب همه‌ی کشورهای عضو قرار گرفته، این است که «حقوق هسته‌ای شامل برقراری چرخه سوخت است.» پس طبق این عنوان، هر کشوری که دارای حقوق هسته‌ای است، می‌تواند چرخه‌ی 7 مرحله‌ای زیر را انجام دهد:
1- استخراج سنگ معدن اورانیوم، جداسازی و تخلیص
2- تبدیل کیک زرد به اورانیوم غنی شده
3- تبدیل UF6 به اکسید اورانیوم
4- انتقال میله های سوخت به نیروگاه
5- مصرف سوخت و تولید انرژی
6- انبار کردن سوخت و سرد شدن آن
7- انتقال سوخت مصرف شده به تأسیسات باز فرآوری و بازفرآوری آن.
 

 

پیش از پرداختن به متن مذاکره باید این را بیان کرد که ایران از سال 1382 در حال مذاکره با 5+1 برای رسیدن به یک توافق بود. پیش از آنکه توافقنامه‌ای انجام شود، هر گروه می‌تواند از حقوق خود صحبت کند، اما امروز ایران پس از 10 سال با امریکا و سایر کشورهای موسوم به 5+1 به توافق رسیده است. این به این معناست که جمهوری اسلامی در این مذاکره سقف خواسته‌های 10 ساله خود را بیان داشته است و از این به بعد باید بر مبنای همین توافقنامه با غرب تعامل کند.

برای آنکه به طور دقیق‌تر مذاکره ژنو را بررسی کنیم و به نادرست بودن محتوای این مذاکره برسیم، به بررسی متون مذاکره خواهیم پرداخت.

متن کامل توافقنامه (به زبان انگلیسی) را می‌توانید از اینجا بخوانید.

در ابتدای توافقنامه عنوان Joint plant of action آمده است. ترجمه‌ی این واژه، برنامه اقدام مشترک است.

باتوجه به آنکه این توافقنامه، «اقدام» نام‌گذاری شده است، مجلس شورای اسلامی حق دخالت در آن را ندارد. زیرا طبق قوانین جمهوری اسلامی تمامی توافق‌ها و قراردادهای بین‌المللی ایران به مصوبه مجلس نیاز دارد. هرچند این قرارداد یک توافق بین‌المللی است اما باتوجه به نام‌گذاری لاتین آن به نظر می‌رسد طرف غربی می‌تواند ادعای ایران پیرامون تاثیر نظر مجلس شورای اسلامی در این مورد را قبول نداشته باشد.

 

در مقدمه‌ی متن آمده است:

There would be additional steps in between the initial measures and the final step, including, among other things, addressing the UN Security Council resolutions, with a view toward bringing to a satisfactory conclusion the UN Security Council's consideration of this matter.

در فاصله میان گام های اولیه و گام آخر، گام های دیگری از جمله پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود خواهد داشت.

.

پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش آن هم زیز نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد به چه معناست؟ آیا این بدین معناست که ایران باید نسبت به قطعنامه‌های پیشین نیز حسن نیت نشان دهد تا در مواردی که مسئله به شورای امنیت ارجاع داده شده است نیز به پایان رسد؟
اگر توافقنامه‌ی صورت گرفته به این معنا باشد، باید دید ایران در قطعنامه‌های پیشین با چه مسائلی روبرو بوده است و به چه دلایلی تحریم شده است؟

بررسی یکی از قطعنامه‌ها یعنی قطعنامه 1920 شورای امنیت سازمان ملل این مطلب را بیان می‌کند که ایران به چهار دلیل مهم تحریم شده است:

1- برنامه هسته ای- 2-پیشرفتهای موشکی- 3- حمایت از حزب الله لبنان و حماس- 4- مباحث مربوط به حقوق بشر

حال باید از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران بپرسیم آیا باتوجه به عنوان «facilitate resolution of past» به معنی «حل و فصل نگرانی‌های گذشته»، ایران متعهد است در موارد فوق نیز حسن نیت نشان دهد؟

اگر پاسخ منفی است، پس عنوان «پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت» چیست؟ و اگر پاسخ مثبت است آیا ایران قرار است در گام بعدی مذاکرات پیرامون پیشرفت‌های موشکی و حمایت از حزب‌الله لبنان و حماس نیز مذاکره کند؟

آیا مباحث مربوط به حقوق بشر به این معناست که ایران تعهد دهد قوانین اسلامی در خصوص اعدام مجرمین را کنار بگذارد؟

 

پس از مقدمه‌ی متن رسمی وزارت خارجه از توافق هسته‌ای، عنوان «گام اول» درج شده است.

در متن انگلیسی آن آمده است:

The first step would be time-bound, with a duration of 6 months, and renewable by mutual consent, during which all parties will work to maintain a constructive atmosphere for negotiations in good faith.
یعنی: گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید می­باشد. در این دوره همه اعضاء، با حسن نیت، در جهت حفظ فضای سازنده در مذاکرات فعالیت خواهند کرد.
 
باتوجه به این قسمت، سوال اینجاست که آیا این دوره شش ماهه، دارای مدت تمدید محدودی است؟ آنچه در متن توافقنامه آمده، این است که مدت شش ماهه قابل تمدید است اما محدودیت زمانی برای تمدید آن مشخص نشده است.
حال اگر در پاسخ به این سوال پاسخ بدهند این مدت مشروط به توافق طرفین است و ما می‌توانیم توافقی بر روی تمدید آن نکنیم دو سوال دیپر پیش می‌آید.
1- آیا عدم توافق تمدید مدت شش توافقنامه شش ماهه در گام ابتدایی، از سوی غرب با نقض توافقنامه همراه است و اگر نیست آیا وارد مرحله دوم یعنی گاه بلند مدت خواهیم شد؟
2- در صورت توافق تمدید گام ابتدایی، چه تضمینی وجود دارد که 5+1 توافقنامه را به بهانه تمدید زمان، در گام نهایی نگه ندارد؟
 
این مسئله، تنها در گام اول دیده نمی‌شود، بلکه در گام‌های دوم و گام نهایی نیز مسئله عدم زمان‌بندی مشخص واضح است.
زمان شروع و پایان گام دوم توافقنامه مشخص نیست و در گام نهایی، زمان شروع نوامبر 2014 اعلام شده است، اما مشخص نیست این گام که به گام نهایی معروف است، تا چه بازه زمانی انجام خواهد گرفت.
اقای کریمی قدوسی یکی از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی می‌گوید من از اقای عراقچی و ظریف مدت این گام را از ایشان پرسیدم و گفتند مدت آن 20 سال است. البته نویسنده در اینجا این سخنان را متقن تلقی نمی‌کند و نگارش را بر پایه این مهم می‌گذارد که سخنان این نماینده صحیح نیست، اما مسئله مشخص این است که بازه‌ی گام نهایی مشخص نشده است.

 

 

بررسی توافقنامه به این مطلب ختم نمی‌شود و چند مطلب دیگر نیز در این زمینه خواهیم داشت.

یاعلی مددی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی