نـــیـــوک لـــیــــدر

آب در آسیاب داعش نریزیم

مسیح | سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۴۰ ب.ظ | ۴ نظر

نام داعش این روزها خیلی روی زبان‌ها افتاده است. هرچه این گروهک تروریستی در وقایع سوریه بین مسلمانان منفور بود، با اقدام‌های تروریستی علیه عراق منفورتر شده است و این را با کمی جستجو در فضای مجازی و نگاهی به سایت‌های اجتماعی می‌شود فهمید.

اما آنچه نگارنده در این مطلب قصد دارد بگوید، نوع مواجهه نرم با داعش و اقدامات این گروهک تروریستی است.

حمله‌ی داعش به دولت عراق فرصت بسیار خوبی برای اتحاد بین شیعه و سنی است. اتحادی که در جنگ‌ سوریه نیز به این شکل امکان انجام آن نبود. 

 

با شروع حمله‌ی نیروهای گروهک داعش (دولت اسلامی عراق و شام)، علمای اهل تسنن عراق و علمای بزرگ شیعه مانند حضرت آیت الله سیستانی، ایت‌الله العظمی هاشمی شاهرودی و ... فورا با صدور فتوایی جهاد علیه شورشیان را اعلام کردند که این یک نقطه مثبت خواهد بود.

هم‌بستگی علمای اهل تسنن و اهل تشیع از یک سو و حضور مردم مسلمان مردم عراق از سوی دیگر باعث شده برخلاف تصور مخالفان، اتحاد بیشتری بین تشیعع و تسنن ایجاد شود. خصوصا اینکه تعداد زیادی از اهل تسنن عراق نیز به دعوت آیت‌الله سیستانی لبیک گفته اند.

البته در این میان باید به تاثیر مثبت حضور پیشمرگه‌های کرد عراق نیز اشاره کرد، زیرا کردهای عراق یکی از طوائف موثر در روند سیاسی عراق هستند.

 

برخلاف سایر گروهک‌های تروریستی، داعش در این چند سال نشان داده نه‌تنها در جبهه جنگ نظامی حمایت خوبی می‌شود، بلکه در زمینه جنگ نرم نیز از امکانات بسیار خوبی برخوردار است. 

داعشی‌ها از اقدامات تروریستی خود فیلم می‌گیرند. فیلم‌برداری‌ها بعضا چنان حرفه‌ای است که گویی کارگردانی شده است.

حضور نیروهای داعش و حامیان این شورشی‌ها در فضای مجازی نکته‌ی دیگری در خصوص حضور فعال آن‌ها در زمینه جنگ روانی و جبهه جنگ نرم است و در نهایت شبکه‌های تلویزیونی-ماهواره‌ای عرب‌زبان که عمدتا توسط عربستان سعودی یا قطر اداره می‌شوند نیز کاملا درخدمت داعش هستند. شبکه‌هایی مانند العربیه و الجزیره که به صورت گسترده با تبلیغات علیه سوریه و در زمان فعلی عراق، زمینه‌های فعالیت بهتر داعش را فراهم می‌کنند.

 

آنچه در این میان حائز اهمیت است، تقابل جریان فکری نرم توسط دغدغه‌مندان جمهوری اسلامی ایران است (که برخلاف تصور بسیاری، به صورت خودجوش و با اعتقادات شخصی انجام می‌گیرد)، با این گروهک تروریستی است.

نگارنده در این چند روز تحقیقاتی را در دو شبکه اجتماعی فیسبوک و گوگل پلاس و تحقیقات اندکی در سایت توییتر انجام داده است. به نظر می‌رسد برخی گروه‌ها و صفحات و البته تنی چند از اشخاص فعالیت‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام داده اند.

اما آنچه مهم است، اشتباهاتی است که در این زمینه بعضا مشاهده می‌شود و باید از گسترش آن جلوگیری کرد.

1- محدود کردن مبارزات مسلمانان عراق علیه داعش به حریم اهل بیت علیهماسلام و بیان عنوان‌هایی نظیر «مدافعان حرم». دفاع از حرم، امروز دفاع از کل کشور عراق و مرزهای مسلمانان است و مدافعان حرم، در این زمان از مکان‌های مقدس اهل تسنن، کردهای عراق و مسیحی‌ها حمایت خواهند کرد.

2- نسبت دادن صحبت‌های دروغین به افراد مهم و تاثیرگذار همچون حاج قاسم سلیمانی، که در این زمان نه‌تنها رویکرد مثبتی نخواهد داشت، بلکه می‌تواند اثرات منفی مهمی را نیز در برداشته باشد.

جمله‌هایی که نه جنگ روانی علیه دشمن است و نه در زمینه اقدامات نرم، موثر خواهد بود.

3- فشار برای ورود علنی جمهوری اسلامی ایران به عراق در این زمان حساس، به نظر نگارنده مثبت نیست. حضور علنی ایران به آن صورتی که عده‌ای تبلیغ می‌کنند، تنها به عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا کمک خواهد کرد. 

هرچند در این میان ذکاوت بسیار زیاد و رهبری هوشمندانه رهبری انقلاب، حضرت آیت‌‍الله العظمی خامنه‌ای و حضور افرادی چون قاسم سلیمانی ما را از تصمیم‌گیری‌های احساسی دور خواهد کرد.

4- طبق آنچه گفتیم، نه فقط تنازع میان شیعه و سنی در این جنگ کمک نمی‌کند، بلکه تفرقه میان شیعه و شیعه نیز بسیار خطرناک است و باید از گسترش آن جلوگیری کنیم. 

باوجود اینکه بسیاری از ما به فعالیت‌های جریان شیرازی نقدهای بسیاری داریم، اکنون و در زمانی که شخص نفر اول این جریان به اهمیت مبارزه علیه داعش حکم جهاد داده است، باید از اختلافات کم کرده و هم‌بستگی بیشتری را در این زمان بوجود آوریم.

زیرا حتی اگر این حکم، صرفا به یک حکم شرعی محدود شود، باز جنگ شیعه و شیعه در این مقطع تنها به ضرر ما خواهد بود.

 

برای مقابله با این گروه‌ نیز روش‌های مثبتی بیان شده و در حال پیگیری توسط دغدغه‌مندان و برادران و خواهران عزیز در سایت‌های فیسبوک، گوگل پلاس و توییتر است که در صورت امکان، آنان نیز با ذکر نام افراد درج می‌شود.

  • مسیح

نظرات (۴)

به این میگن یه تحلیل درست و مفید :)

پاسخ:
مخلصات یو
خیلی خوب بود مخصوصا موارد دو و چهار 
پاسخ:
ممانین
متشکر
ممنون
بند اول بنظرم نکته خیلی مهمی بود
پاسخ:
ممنون

به امید اتحاد همه مسلمین جهان زیر لوای پرچم مهدی صاحب زمان. دست مریزاد بابت مطلبتون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی