نـــیـــوک لـــیــــدر

سینما- سال 1919

مسیح | سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۴۱ ب.ظ | ۰ نظر
 

سال 1919 میلادی.

تنها یک ماه از پایان جنگ جهانی اول گذشته.

جنگی که نهایتا حاصلش هیچ است. نه متحدین شکست خورده این میدان بودند و نه متفقین پیروز آن.

اگر قرار باشد برای جنگ چهار ساله کشور پیروزی تصور شود، یقینا «آمریکا» برنده این میدان است.

با وجود اینکه سینمای فرانسه از سال 1913 و به دلیل ورود بیش از حد فیلم‌های آمریکایی و البته ایتالیایی دچار ضعف شد، به گونه‌ای که در برابر هر یک متر فیلم فرانسوی، پنج متر فیلم آمریکایی وجود داشت، اما جنگ جهانی اول عامل اصلی پیشتازی آمریکا در عرصه‌ی «سینما» شد.

ایالات متحده سه سال از جنگ را با حاشیه‌نشینی گذراند تا در سال چهارم پیروزمندانه به جنگی که هیچ ارتباطی با او نداشت وارد شد.

ورودی که سربازان جنگی و سلاح‌های نظامی یک طرف آن بودند؛ طرف دیگر سینما بود.

آمریکا فرصت را غنیمت شمرد و در سال‌های جنگ گوی سبقت در عرصه سینما و فیلم را از رقیبان اروپایی‌اش ربود.

 

تجمع بازیگران در سال 1919 در شهر نیویورک سیتی

مجال پرداختن به سینمای آمریکا و فرانسه در جنگ جهانی اول در این نوشته نیست و نگارنده قصد دارد در این نویسه به معرفی و شناخت بیشتر رویدادهای سینمایی سال 1919 بپردازد.

 

رخدادها:

- 5 فوریه سال 1919، چارلی چاپلین، مری پیکفورد، داگلاس فیربکنس و دی.دبلیو.گریفیث استودیویی موسوم به «یونایتد آرتیست» بوجود آوردند.

- «اسکار میشوی» فیلم «The Homesteader» را با بازی «اِولین پریر» {که بعد به عنوان اولین تولید کننده و کارگردان آمریکایی آفریقایی‌تبار شناخته شد}، منتشر کرد.

-هارولد لوید نمایش آزمایشی فیلمش را برای اصلاح بر اساس بازخورد بینندگان اولیه‌اش آغاز کرد. تکنیکی که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

- تکنولوژی صوتی فیلم‌ها به Tri-Ergon تبدیل شد. این تکنولوژی به وسیله‌ی سه آلمانی با نام‌های «ژوزف اِنگل»، «هانس وُگت» و «ژوزف ماسُل» کشف شد، اما عصر فیلم‌های ناطق، بیش از شش سال بعد بود.

 

از چپ به راست: داگلاس فیربنکز- مری پیکفورد- چارلی چاپلین- دیوید.و.گریفیث.

 

فیلم‌های پرفروش سال در آمریکا:

1- فیلم سینمایی Miracle Man به قیمت 3 میلیون دلار

2- کمدی درام Dady long-legs (بابا لنگ دراز) 

3- فیلم سینمایی Madame du Barry 

4- فیلم سینمایی The Roaring Road

5- کمدی When the Clouds Roll by

6- کمدی Hawthorne of USA

7- فیلم سینمایی Broken Blossoms

8- فیلم سینمایی Male and Female با فروش 1 میلیون و 256 هزار دلار.

پوستر فیلم بابا لنگ دراز با بازی مری پیکفورد

 

هالیوود در این سال 59 فیلم ساخت که در بین آن‌ها می‌توان به فیلم‌های Ask Father ساخته هارولد لوید، Backstage با بازی باستر کیتون و روسکو آرباکل (از اولین کمدین‌های هالیوود که کمدین‌های بعدی به نوعی از او تقلید می‌کردند)، Broken Blossoms به کارگردانی دیوید.و.گریفیث و بازی لیلیان گیش به همراه ریچارد بارتلمس، Daddy long-legs و Heart o' the Hills با بازی مری پیکفورد، Male And Female ساخته سیسیل بی دومیل، A Day's Pleasure چارلی چاپلین و Love's Prisoner اولیو توماس (که بعدها ستاره فیلم The Flappers شد)، اشاره کرد.

در میان این فیلم‌ها، هارولد لوید، باسترکیتون، بِب دنیلز و روسکو آرباکل برای مردان و لیلیان گیش و مری پیکفورد برای زنان بیشترین بازی‌ها را انجام داده اند.

سری انیمیشن‌های کوکوی دلقک (Koko the Clown) و فلیکسِ کت (Felix the Cat) از سال 1919 آغار شد و به ترتیب در سال‌های 1934 و 1936 پایان یافت.

 

توضیح مختصری در خصوص فیلم‌ها:

درام صامت The Miracle Man بر اساس رمانی با همین نام که توسط Frank L. Packard نوشته شده است، ساخته شد.

بازیگران فیلم جرج مایکل کوهان (George M.Cohan)، توماس مِیگان (Thomas Meighan) و بِتی کامپسون (Betty Compson) هستند و فیلم توسط کمپانی Paramount Pictures آدولف زوکر ساخته شده است.

 

کمدی درام صامت بابا لنگ دراز که این فیلم نیز اقتباسی از رمانی با همین نام بوده است، دومین فیلم پر فروش سال 1919 میلادی است.

بازیگران فیلم مِری پیکفورد(Mary Pickford) مشهور، ماهلون همیلتون (Mahlon Hamilton) و میلا داونپورت (Milla Davenport) بوده، کارگردان آن مارشال نیلان و تهیه کننده آن نیز مِری پیکفورد است.

شخصیت اصلی داستان، «جودی آبوت» دختر سرزنده و باهوشی است که در یک پرورشگاه بزرگ می شود اما با پشتیبانی مالی حامی ناشناس خود می تواند به مدرسه خصوصی راه یابد. جودی که حامی خود را نمی شناسد و فقط در یک نگاه از پشت سر دیده است، او را « بابا لنگ دراز» می نامد و اغلب درباره زندگی و فعالیتهایش به او نامه می نویسد (رمان در قالب همین نامه ها روایت می شود). جودی در مدرسه به سختی تلاش می کند تا فاصله فرهنگی خود با جامعه پیرامونش را که ناشی از بزرگ شدن در انزوای پرورشگاه است، جبران کند. در پایان، «بابا لنگ دراز» خود را معرفی می کند.

 

کمدی 13 دقیقه‌ای Ask Father با بازی هارولد لوید که در خصوص جوانی است که می‌خواهد با دختر رییسش ازدواج کند و در این میان موانعی بر سر راهش پیش می‌آید.

پوستر فیلم شکوفه‌های پژمرده

 

و در نهایت فیلم شکوفه‌های پژمرده (Broken Blossomes) ساخته دیوید وارک گریفیث.

فیلم در خصوص جوان چینی است که به انگلستان آمده و به صورت اتفاقی با دختری که مری پیکفورد نقش آن را بازی کرده آشنا می‌شود. پدر این دختر بوکسوری است که رفتاری خشن و تند با دخترش دارد. این رفتار پدر وقتی اوج می‌گیرد که از دوستیِ دخترش با جوان چینی باخبر می‌شود. پدر دختر را تا حد مرگ کتک می‌زند و چون جوان چینی تاب نمی‌آورد، ابتدا پدر دختر را کشته و بعد دست به خودکشی می‌زند.

این فیلم را یکی از اولین و مهم‌ترین ملودرام‌های تاریخ سینما دانسته‌اند. فیلمی که گریفیث بار دیگر خلاقیت خود را در آن به منسه ظهور می‌رساند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی