نـــیـــوک لـــیــــدر

مذاکره خوب یا بد؛ قسمت سوم

مسیح | پنجشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۴۰ ق.ظ | ۸ نظر

پیشتر بیان کردیم در توافقنامه ژنو، یکی از مواردی که ما آن را ضعف عملکرد تیم دیپلمات ایران می‌دانیم، عدم مشخص بودن مدت زمان هر گام است. این مسئله باعث می‌شود:

1- مشخص نیست که زمان عمومی این توافق کِی هست و چه زمانی نتیجه‌ی همه‌ی توافقنامه حاصل می‌شود؟ (1 سال، 5 سال، 10 یا....)

2- 5+1 مشخص نکرده است که از چه زمان و در چه تاریخی به موارد توافقنامه عمل خواهد کرد و می‌تواند از بابت این مسئله این زمان را طولانی کند.

3- از آنجا که در گام اول عنوان «renewable by mutual consent» آمده است، امکان تداخل تعهد به گام‌ها نیز وجود دارد. یعنی چون زمان پایانی گام اول قابل تمدید (طرفین) است، می‌تواند این گام طولانی گردد و در صورتی که طرف ایرانی با تمدید موافقت نکند، طرف مقابل می‌تواند وارد گام دوم نشود.

4- این مورد بیشتر به انتخاب واژگان توافقنامه برمی‌گردد و به صورت خاص‌تر نیز تحلیل خواهد شد. در متن توافقنامه زمان اجرای گام‌های تیم مقابل بعد از راستی آزمایی و بررسی آن توسط آژانس عنوان شده است و این «راستی آزمایی» می‌تواند تا هر زمان دلخواه 5+1 ادامه پیدا کند.

 

اما آنچه که در این توافقنامه از اهمیت زیادی برخوردار است و اختلاف اصلی طرفین نیز در همین مسئله پدیدار می‌شود، واژگانی است که در متن توافقنامه وجود دارد.

نویسنده معتقد است کلمات به کار گرفته شده از سوی 5+1 کاملا حرفه‌ای و عامدانه بوده است و در این مورد تیم مذاکره کننده‌ی ایرانی هیچ دقتی نکرده است.

البته باید این مطلب را هم بیان کرد که متن انگلیسی مذاکرات شباهت زیادی با متن منتشر شده شش ماه پیش از سوی مرکز مطالعات رژیم صهیونیستی دارد. متنی که برخی از نمایندگان مجلس معتقدند همان چیزی است که در بغداد، آلماآتی1 و 2 نیز آورده شده است و تیم پیشین به دلیل واضح نبودن واژگان آن را رد کرده است.

سفیر سابق ایران در شوروی آقای ناصر نوبری متن توافقنامه را چیزی شبیه توافقنامه‌های تحمیلی روس‌ها و انگلیس‌ها در سال‌های مختلف می‌داند. وی می‌گوید:

«یکی از مشکلاتی که ما در تاریخ توافقنامه نویسی داریم، استفاده از لغات است.

ایشان می‌گویند در ترکمانچای، قرارداد 1919 انگلیس‌ها، در الجزایر با آمریکایی‌ها، پاریس 10 سال پیش و در مذاکرات سعدآباد و در نهایت در موافقت‌نامه مدالیته 5 سال پیش دولت پیشین نیز این کلاه بر سر هیات مذاکره کننده ایرانی رفته است.»

 

حال این مشکل چیست؟

تمام مواردی که به جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد، دارای افعال کاملا مشخص با بازه‌ی زمانی معلوم و معینی است.

به عنوان مثال:

«- ایران اعلام می‌کند که برای این دوره 6 ماهه، اورانیوم را به سطح بالاتر از 5 درصد غنی سازی نکند.

Iran announces that it will not enrich uranium over 5% for the duration of the 6 months.

- ایران اعلام می‌کند که فعالیت‌های خود در تاسیسات سوخت هسته‌ای نطنز، فوردو و یا راکتور اراک را که توسط آژانس با نام IR-40 شناسائی می‌شود، بیش از این گسترش نخواهد داد.

Iran announces that it will not make any further Vadances of its activities at the Natanz Fuel Enrichment Plant 1, Fordow 2,or the Arak reactor3, designated by the IAEA as IR-40.»
 

در دو مثال فوق، تعهدات جمهوری اسلامی به صورت کامل مشخص شده است. بازه‌ی زمانی آن، محدودیت‌های و موارد آن، اما در همین موارد نیز می‌بینیم 5+1 از بیان ادامه‌ی مسئله خودداری کرده است.

در جمله اول عننوان شده است ایران در دوره 6 ماهه، اورانیوم بالاتر از 5درصد را غنی‌سازی نکند، ولی در خصوص غنی‌سازی اورانیوم زیر 5درصد صحبتی نشده است.

تیم مذاکره کننده ایرانی مدعی است در معاهدات ان‌پی‌تی این حق به ایران داده شده است و طبیعتا صحبت‌های تیم مذاکره کننده کاملا درست است، اما چیزی که مشخص است این است که اگر معاهده ان‌پی‌تی ملاک ما است، پس چه نیازی به تعطیلی غنی‌سازی 20درصد است؟

ایا دلیل مذاکره، حذف تحریم‌ها و توافق 5+1 با غنی‌سازی ایران نبوده است؟ اگر پاسخ مثبت است آیا طبق قرارداد بین‌المللی، نباید به تمامی آنچه به عنوان «برنامه اقدام مشترک» با «توافق طرفین» یاد شده است عمل کرد؟

پس اگر جان کری یا هر یک از مقامات آمریکایی مدعی هستند که در توافقنامه در خصوص غنی‌سازی هسته‌ای ایران صحبتی نشده است، پر بیراه نمی‌گویند.

 

در ادامه نیز هر آنچه مربوط به اقدامات ایران است با مفاهیمی انضمامی بیان شده و آنچه 5+1 متعهد شده است با مفاهیمی «انتزاعی» بیان گردیده است.

در متون هرآنچه به ایران مربوط است با ایران باید «چنین کند»، «چنان کند» مشخص شده است، اما در مقابل تعهدات تیم مقابل با عباراتی چون «بعد از این که نگرانی ما برطرف شود»، «رضایتمند گردند» و «پرداخته شود» همراه شده است.

در عناوین فوق مشخص نیست نگرانی طرف مقابل چه زمانی پایان می‌یابد؟ آیا تیم مذاکره کننده 5+1 که در متن معاهده از عنوان «addressing the UN Security Council resolutions» به معنی «پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد» را آورده است، می‌تواند ادعا کند ایران نگرانی ما در خصوص حمایت از حزب‌الله لبنان و سوریه را برطرف نساخته است؟

آیا تیم مقابل در خصوص مسئله‌ی اعدام مجرمین، زندانیان جمهوری اسلامی و مسائل فقهی ایران که آنها این مسائل را نقض حقوق بشر تلقی می‌کنند، می‌تواند دخالت کرده و ابراز «نگرانی» کند؟

پاسخ یقینا مثبت است، چون ده سال پیش در مذاکرات نیز این مسئله وجود داشت.

 

در ادامه باز هم مشخص نیست رضایتمندی تیم مقابل چه زمانی حاص میشود و این «پرداختن به قطعنامه‌ها» دقیقا چه چیزی است؟ پرداختن از سوی 5+1 به چه مواردی اطلاق می‌‌شود؟

و در نهایت یکی از گام‌هایی که تیم مذاکره کننده غربی در قبال جمهوری اسلامی ایران برخواهند داشت، این است که:

«دولت امریکا، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره از تحمیل تحریم‌های جدید هسته‌ای خودداری خواهد کرد.»

حال اگر کسی از ما بپرسد که آیا دولت آمریکا ایا می‌تواند از جایی غیر از رییس جمهور و کنگره ایران را تحمیل کند، باید پاسخ مثبت بدهیم. دو سوم تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران توسط ایالات متحده صورت گرفته است، توسط بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال ریزرو) انجام گرفته و تنها یک سوم آن مربوط به دولت و کنگره است.

جدای از این مسئله و اگر این مسئله را نفی کنیم، ایالات متحده می‌تواند تمامی تحریم‌های خود را به بهانه‌های مختلف ادامه دهد.

امری که چند وقت پیش توسط معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، وندی شرمن نیز بیان شد و او اینطور گفته بود که تحریم ایران در حوزه حمایت از تروریسم و حقوق بشر ارتباطی به مذاکرات ندارد و ادامه خواهد یافت.

 

در انتهای موافقت‌نامه نیز آمده است:

«به دنبال اجرای موفق گام نهایی راه حل جامع و با سپری شدن کامل دوره زمانی گام نهایی، با برنامه هسته‌ای ایران مانند برنامه هر کشور غیرهسته‌ای دیگر عضو NPT رفتار خواهد شد.

Following successful implementation of the final step of the comprehensive solution for its full duration, the Iranian nuclear programme will be treated in the same manner as that of any non-nuclearweapon state party to the NPT.»
 
کشورهای غیرهسته‌ای عضو NPT پنج نوع هستند:
«1- سلاح دارد و عضو شورای امنیت است.
2-  سلاح دارد و عضو شورای امنیتی نیست
3- چرخه سوخت دارد و عضو شورای امنیت نیست
4- نیروگاه هسته‌ای دارد، انرژی صلح‌آمیز دارد و چرخه سوخت را می‌خرد
5- هیچ کدام از موارد را ندارد.»
 
حال سوال اینجاست باتوجه به آنکه هر 5 مورد، عضو NPT هستند، جمهوری اسلامی ایران عضو کدام گروه از کشورهای «غیرهسته‌ای» قرار خواهد گرفت؟
باتوجه به آنکه سلاح هسته‌ای نخواهیم داشت جزء موارد یک و دو نخواهیم بود.
پس ایران باید جزء یکی از سه گزینه‌ی پایانی باشد و مجددا اختلافات در صورت توافق کامل شروع خواهد شد که ایران جزء کدام دسته باشد.
و تحقیقا در نهایت در مقابل اهرم فشاری چون نتانیاهو ایران را در گروه پنجم قرار خواهد داد و تیم مذاکره کننده ایرانی چهارمی را به دست می‌اورد و خود را پیروز معرفی می‌کند و مدال افتخار را روی سینه خود می‌چسباند.
و احتمالا اینطور بیان می‌کند که ما پول خواهیم داد و چرخه را خریداری خواهیم کرد.
 
 
مطلب در خصوص توافقنامه در یک یا دو عنوان دیگر نیز ادامه خواهد داشت.
 

نظرات (۸)

  • مجید شکاری
  • یه پیشنهاد بدم؟
    از ادامه مطلب استفاده کن :)
    پاسخ:
    هااااا
    از مطلب بعدی حتما
    یعنی ایران در این مذاکره باخت و آمریکا و غربی ها برد رو به دست آوردن؟
    پاسخ:
    شما چی فکر میکنید؟
    خُب با توجه به اونچه که شما نوشتید و من فهمیدم همه چی به نفع طرف مقابل تموم شده و اگر اگر ایران نخواد
    ادامه بده حمایت رو س و چین رو هم از دست خواهد داد.
    یه سؤالی که به سؤال قبلی باید اضافه کنم اینکه آیا رهبری در زمینه حمایت از لبنان و فلسطین و حقوق بشر اجازه ی 
    عقب گرد را به تیم مذاکره کننده خواهد داد؟
    اگه تیم مذاکره  کننده دچار اشتباه بشه رهبری چنین اجازه رو خواهد داد؟
    چرا این پیر سیاست(جناب ظریف )متوجه باید هایی که تحمیل ایران شده و اون همه آزادی عمل به غربی ها و آمرکایی داده نشده یااصلاً مهم نبوده؟

    مجلسس در این زمینه حق استیضاح وزیر را دارد؟


    الان ایران تو این مذاکه دققیقاً چی به دست آورده؟
    (ورود به عرصه ی دیپلماسی) !!!!!!!!!!
    پاسخ:
    به نظر شما چی به دست آورده؟
    من پاسخ میدم حتما.
    طبق این چهار قسمتی که در وبلاگ گفته شده، یه همچین چیزی رو به خواننده القا می کنه که ایران یه چاه آبی داره
    وبرای هربار استفاده از اون باید از بیگانه ها اجازه گرفت!
    در واقع میشه گفت ایران نه تنها چیزی به دست نیاورده بلکه خیلی چیزهای دیگه رو هم از داده ویا با ادامه مذاکرات از دست خواهد داد.
    جواب این سؤال خیلی مهمه:آیا ایران برای رسیدن به گام نهایی درباره آنچه که در قطعنامه ی شورای امنیت آمده وارد 

    مذاکره خواهد شد یا خیر؟(دورش خط قرمز خواهد کشید)
    پاسخ:
    بله. دقیقا الان وضعیت هسته‌ای ما اینطور شده.
    درست متوجه شدید.
    نوشته‌ها میخوان این رو بگن.

    اما جواب سوال:
    توی مطالب یه نکته رو نوشتم که اگر دقت بیشتری کرده باشید، بیشتر به اصل قضیه پی میبرید.
    در متن نوشتم که اونها گفتن یا توافق بر همه چیز، یا هیچ چیز.
    بعد از این شش ماه قرار نیست غرب قرار نیست به مسئله هسته‌ای بسنده کنه و بگه خب شما خیلی خوب بودید. تموم شد.
    اون‌ها گفتن باید حسن نیت در چند چیز نشون بدید، یکیش قطعنامه‌های شورای امنیت هست و شورای امنیت هم مارو به خاطر حمایت از حزب الله، حماس و سوریه و همچنین مواردی مثل اعدام یا احکامی مثل ارتداد، سنگسار و ... ضدحقوق بشر می‌نامه.
    پس حسن نیت ما باید به همه این موارد باشه.
    اینکه ما مذاکرات رو ادامه می‌دیم، باتوجه به سخنان مسئولین ما هرگز در اون زمینه‌ها صحبت نخواهیم کرد.
    حداقل صحبت‌های این چند وقته مسئولین اینطور بوده و رهبر انقلاب هم در مورد حقوق بشر آمریکایی صحبت کردند و موضع تهاجم گرفتند.

    ما برای رسیدن به گام نهایی اگر وارد مذاکرات بشیم، حداقل تیم فعلی بلایی که سر این موارد اورده میاره و میدونیم اجازه این کار رو نداره.
    پس وارد مذاکره شدن برای گام نهایی (حول محوریت این موارد) منتفی است.
    اگر ایران بگه ما فقط سر مسئله هسته ای مذاکره می‌کنیم، طرف غربی میگه ما حسن نیت نداریم.
    و اگر طرف غربی بگه ما حسن نیت نداریم، نه‌تنها تحریم‌های قبلی به ما اضافه میشه، بلکه شرایط جدیدی هم پیش میاد.
    که سوال قبلیتون مبنی بر از دست دادن روسیه و چین به اینجا برمیگرده.
    چون تنها مسئله‌ای که هر 6 کشور توافق کردن و موضوعش در مورد ایران بوده، همین یک مذاکره بوده، اون هم چون خود ایران توافق کرده.


    کلام آخر:
    طبق گفته ى جناب رفسنجانى اگه ایران وارد مذاکره نمى شد که ایران مثل اواخر سالهاى حکومت صدام به جاى
    دادن نفت ،باید غذا و دارو میگرفت و ایران اگه وارد مذاکره نمیشد باید منتظر روزهای بدتر میشد و ممکن بود به ضرر 
    نظام تموم شه.پس فکر نمى کنید شاید این چهار قسمتى که در وبلاگ گفته شده،یکروى سکه رو دیدید و یک حس
    بى اعتمادى نسبت به مذاکرات و در خواننده ایجاد می کنید؟
    (البته شاید من بد متوجه شدم)یعنی چیزی که من متوجه شدم از نوشته های شما این بود که این مذاکره اشتباه و ادامه 
    دادنش بدتر خواهد بود.درسته؟و اینکه گفته نشده اگه وارد مذاکره نمیشدیم چه شرایط بدتری مکن بود براى کشور ایجاد شه.تا اون جاییکه حافظ ام یاری میکنه.(در آخر عذرخواهى براى این همه سؤال)


    پاسخ:
    خب قطعا رویکرد من چیزی هست که می‌بینم و باور دارم. درسته؟
    نمی‌تونم چیزی که قبول ندارم رو بنویسم که.
    ضمن اینکه ایا اقای هاشمی این روی سکه رو دیدند؟
    خیر

    فکر می‌کنم نوشتم که ما از مذاکره چیزی رو به دست اوردیم که من بهش میگیم القای حس «ما میتونیم با امریکا رابطه داشته باشیم» به افراد جامعه خصوصا مخالفین که این بهترین دستاورد این مذاکرات بود.
    اگر ننوشتم هم باید می‌نوشتم یا شاید توی فیسبوک نوشتم و یادم رفته در این مقال بیارم.
    از نظر من برخلاف گفته‌های بالا که اصلا قبولش ندارم (صحبت های اقای هاشمی که اصلا پایه درستی هم از نظر من نداره و بیشتر جنبه روانی داره تا عقلانی)، دستاورد مهم این مذاکرات این بود.
    اما قضیه برخی از دولتی‌ها قضیه اون باباست که میگفت سر کوچه دارن شام میدن، بعد که دید همه رفتن خودش باورش شد و رفت سر کوچه ببینه شام میدن یا نه.

    این حس و این القا به بخشی از مردم خیلی خوب بود.
    و من موافق این بودم.
    اما از نظر من هیچ فایده دیگه ای نداشت.
    شما اینطور که نوشتید و اونطور که من فکر میکردم از قبل، یعنی از کامنت اولتون، یک نوع حس دفاع دارید و داشتید. مثل کسی که ما تو یه جلسه قبل انتخابات بودیم، مدام از اقای روحانی دفاع میکرد و بعد میگفت من از ایشون دفاع نمیکنم. الان من اون حس رو دارم نمیدونم چرا:D ولی اگر شما دفاع کننده هم نباشید، از دفاع کننده های مذاکرات بیان 4 تا دستاوردی رو بگن که امروز بعد از این چند ماه عملی شده باشه
    ما نه قطعه هواپیما تونستیم بگیریم
    نه پولی که قولش رو داده بودن برگشته (حرف واهی اون مسئولی که گفت پولا مستقیم رفته سوییس، بیشتر جنبه رویکرد فعلی دولت «دروغ» رو داشت، تا واقعیت و ما این رو میدونیم)
    و نه چیز شاخص دیگری.
    دنیا هم که فعلا مارو محور شرارت میدونه
    گزینه ها هم که همچنان روی میزه
    دیروز من جایی میخوندم که در این چند وقت باز هم چند قطعنامه علیه ما صادر شده
    توی سایتهای خارجی میخوندم که شخص اوباما و کری در دیدارشون با مقامات دیگر امریکایی گفته بودند شما تحریم‌هاتون رو بکنید، با اسم خقوق بشر و ...

    پس چیزی به نفع ما عوض نشده
    اما اون‌ها خیلی چیزی به دست اوردن.

    خواهش میکنم


    کامنت اول باب ابن بود که تیم مذاکره بعد اولین مذاکره اعلام کرد ما روی برد برد حساب می کنیم و بعد مدتی گفتند که نباید انتظار برد برد داشته باشیم و و بلاخره طرف مقابل هم خواسته هایی داره پس چی شد،گفتند برد-باخت
    با چیزی که اینجا خوندم فهمیدم که اصلاًبه برد باخت هم دست نیافتیم شدیم باخت-باخت.
    ثانیاً در موراینکه احساس میکنید من قصد دفاع از مذاکرات و داشتم باید بگم که خیر چنین چیزی درست نیست.
    من طرفدار اصولگراها نیستم ولی نسبت به اصلاح طلب ها حس خوبی ندارم .ترس من از اینکه تو این مذاکره نسبت ب
    بندهای قطعنامه حرکت هایی صورت بگیره.....کمااینکه آقای هاشمی اعلام کردند ارتباط با آمریکا مشکلی ندارداگر 
    برای کشو رمشکل ایجاد نکند.
    واینکه گفتم شمایه روی سکه رودید و ما چیزی به دست نیاردیم پس این تبریکات رهبری و مجلس برای چی بود؟ برای هیچ؟
    پاسخ:
    آقای هاشمی «به گواه مستندات تاریخی» از زمان جنگ تمایل به برقراری ارتباط با آمریکا داشتند، ایشون رو مبنا قرار نمیدم.
    تبریکات مجلس رو نمیدونم، هرچند از واکنش‌های اقای لاریجانی بعد از اینکه صرفا باخبر شدن و سایرین بیخبر، میشه حدس زد چرا!
     اما رهبری برای «آنچه مرقوم داشتند» تبریک گفتند.
    ممنون برای پاسخگویى 
    و عذرخواهى براى گرفتن وقتتون.
    انصافاً استفاده ٔ لازم و بردم(یه سرى سؤالات که پیرامون مذاکره تو ذهنم وول وول میخورد تاحدودى رفع شد)

    ممنون.

    درود بر خامنــــــه اى
    رهبــــــــر اتمــــــــى
    پاسخ:
    ممنون از شما
    ان شاءالله مفید بوده باشه.



    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی