نـــیـــوک لـــیــــدر

همه آزادند الا بچه حزب‌اللهی‌ها!

مسیح | پنجشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۴۸ ب.ظ | ۴ نظر

مدتی است در وبلاگ‌ها، سایت‌ها و یا حتی بعضی از بزرگواران معروف و علاقه‌مند به شهید آوینی، جمله‌ای را از شهید عزیز سید مرتضی آوینی نقل می‌کنند به این مضمون که «در جمهوری اسلامی، همه آزادند الا حزب‌اللهی‌ها!»

بسیاری از کسانی که این عبارت را نقل می‌کنند، از اصل ماجرا خبر نداشته و نمی‌دانند چرا شهید سیدمرتضی آوینی از عبارت یاد شده، استفاده کرده است.

این بی‌اطلاعی تا آنجا رفته که این جمله به اسم ایشان ثبت شده و جزء آرا و اندیشه‌های این شهید عزیز به شمار می‌آید.

اما «در جمهوری اسلامی، همه آزادند الا حزب‌اللهی‌ها!»، پاسخ سیدمرتضی آوینی به مقاله‌ای از مسعود بهنود بود که آن سال‌ها در مجله «آدینه» چاپ شد.
بهنود در خرداد سال 1370، مقاله‌ای با عنوان «حکومت اسان بدون آینده است» نوشت و در آن از تاریخ معاصر ایران تحلیلی ارائه کرده و به این موضوع اشاره کرده بود که آیا آن شعارها تحقق یافته یا خیر؟ و اگر نه چرا؟ و در ادامه نیز مطرح کرده بود که دیگر وقت آن رسیده که شعار اصلی انقلاب اسلامی، یعنی «آزادی»، عملی شود.

شهید سیدمرتضی آوینی در واکنش به نوشته مسعود بهنود، مقاله‌ای با عنوان «تحلیل ساده» نوشت و در آن هم به ریشه‌های شکل‌گیری تفکر نگارنده اشاره کرده و هم به صورت جزئی، پاسخ بهنود را در خصوص انقلاب و اندیشه‌هاو توقعات او از انقلاب اسلامی می‌دهد.
در بخشی از مقاله، سید مرتضی آوینی می‌نویسد:

«و اما از این حرف ها گذشته، اگر معنای آزادی بیان این است که مخالفان لیبرالیسم نیز حق بیان مخالفت خویش را داشته باشند، من نمی دانم که این مظلوم نمایی‌ها و ننه من غریبم‌ها برای چیست، آن هم در جایی که علی‌الظاهر دستگاه فرهنگی حکومت نیز جانب این‌ها را گرفته است و آنان را از حامیان نظام اسلامی نیز بیشتر دوست می‌دار، که چشم حسود و بخیل کور!
و گویی شعار مطلوب اینان این است: «آزادی برای همه، مگر برای حزب اللهی ها.»

شهید آوینی شعار آزادی برای همه، مگر برای حزب اللهی‌ها را خواسته قلبی روشنفکران و مخالفان جمهوری اسلامی می‌داند، نه آنچه امروز تفسیر می‌شود و البته به صورت ضمنی در خصوص سیاست‌های فرهنگی وزارت ارشاد وقت کنایه می‌زند.

در پایان امیدواریم با انتشار اینگونه نوشته‌ها، از انتصاب سهوی و یا عمدی بعضی مطالب به این شهید عزیز جلوگیری شود.

 

 

پی نوشت: برای مطالعه‌ی کل مقاله، عنوان «مقاله تحلیل ساده شهید آوینی» را سرچ کنید.

 

نظرات (۴)

همیشه آدم از خودی های نادان بیشتر ضربه میخوره

اینجاست که میگن دشمن دانا به از دوست نادان!
میدونستم جمله نشان دهنده عقیده ایشون نیست ولی نمیدونستم دقیقاً کجا استفاده کردن.
ممنون
  • افسون نیکدل
  • ممنون
    منم به پاسخ سوالم رسیدم

    پاسخ:
    خواهش میکنم
    خوشحال شدم که اینجوری بوده

    به ما سر بزنید :)
  • فرشته کهنسال
  • اصلا قبول که این جمله از شهید آوینی نیست ؛ 

    نفس جمله آیا اشتباهه؟؟؟ 

    خیر ، اساسا در جمهوری اسلامی همه آزادند جز حزب اللهی ها 

    پاسخ:
    مسئله ما اساسا این نبوده که جمله درسته یا غلط. مسئله اینه که قرآن «یحرفون الکلم عن مواضعه» رو مذموم می‌دونه و در آیاتی به یهود متصل می‌کنه.
    بر ما که انقلاب اسلامی رو دوست داریم و مثلا دلبسته اسلام و شهداییم، زشته که حرفی رو به دروغ و ولو درست به کسی منتسب کنیم.
    یک‌بار اطرافیان امام اون وقتی که ایشون به عراق تبعید شدند، مطلبی رو از قول ایشون نقل کرده بودند. امام گفته بود من که این رو نگفتم. گفتن آقا شما قبول که دارید. امام در پاسخ می‌گن اگر آخوند خراسانی بیاد بگه خمینی گفته خدا یکی است و من نگفته باشم -با اینکه قبول دارم این حرف رو- می‌گم دروغ میگه. چون من نگفتم.

    بگید حرف درستیه، آقای ایکس یا خانم ایگرگ گفته. ولی آقای آوینی نگفته.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی