نـــیـــوک لـــیــــدر

معرفی نرم‌افزار Viber

مسیح | يكشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۱۶ ق.ظ | ۴ نظر

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

آنچه می‌خوانید، پژوهشی است پیرامون ارتباط نرم‌افزار Viber با اسراییل و نحوه سودرسانی آن به این رژیم.

منابع تحقیق اکثرا سایت‌های عبری و انگلیسی زبان بوده و سعی کردم در این تحقیق، از منابع معتبر استفاده کنم.

همچنین بخش‌هایی از متن، صحبت‌هایی است از متخصصین هک و ضد هک، امنیت سایبری و متخصصین فضای سایبری جمهوری اسلامی ایران که در این زمینه مهارت و تبحر کامل دارند و با بنده –مدیر نیوک‌لیدر- مرتبط هستند.

 

معرفی نرم‌افزار Viber

نسخه‌ی اولیه‌ی نرم‌افزار پیام‌رسان وایبر در سال 2010 توزیع شد. نسخه اندروید این برنامه، سال 2011 روانه بازار شد و قابلیت‌های مختلفی نیز به آن اضافه شد.

تولیدکنندگان این نرم‌افزار، چهار همکار اسراییلی به نام‌  تلمن مارکو، ایگور مگزینیک، سانی مارولی و اوفر اسمچا هستند که از بین ایشان، مارکو و مگزینیک در سازمان IDF (نیروهای دفاعی اسراییل) فعالیت می‌کردند. «تلمن ماکرو» دانشجوی رشته کامپیوتر که از دانشگاه «تل‌آویو» اسراییل فارغ‌التحصیل شده، مدیر عامل اجرایی این شرکت و مالک اصلی آن نیز محسوب می‌شود. او همچنین سابقه چهار سال فعالیت در ارتش اسراییل را نیز دارد که در این مدت، مدیر اجرایی بخش اطلاعات در هسته مرکزی ارتش اسراییل بوده است.

وی در زمینه تولید جاسوس‌افزارها، ویروس‌های دانلودکننده اطلاعات و برنامه‌های هک از سابقه طولانی برخوردار است، که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به «iMesh – Bandoo» اشاره کرد.

تا سال 2014، 55درصد از سهام این شرکت را یک خانواده اسراییلی به نام «شباتای»، 11درصد آن را تلمن ماکرو و حدود 12درصد از باقی مانده سهام را شرکت آمریکایی IRS در اختیار داشته‌اند.

این شرکت در اسراییل اداره می‌شود، اما به دلیل کمتر بودن هزینه‌ی نیروی کار در «بلاروس»، بخش عمده‌‌ای از توسعه‌ی وایبر در آنجا انجام می‌شود.

وایبر ناقض حریم خصوصی کاربران است. این نرم‌افزار داده‌های ارسالی بین کاربران را به صورت بسیار گسترده جمع‌آوری می‌کند که طی آن - برخلاف برخی نرم‌افزارها مانند اسکایپ-  اطلاعات کاربران «کُد شده» نمی‌شوند. یعنی به‌جای آنکه اطلاعات به صورت کد شده در سرورهای این شرکت ذخیره شوند، به صورت باز یا به اصطلاح open source ذخیره می‌شوند.

این شرکت برخلاف «قانون محافظت داده» {Data Protection Directive} که در اتحادیه اروپا تصویب شده است، اقدام به جمع‌آوری غیرقانونی مخاطبین گوشی کاربران خود می‌کند. این مسئله به این شکل است که با عضویت افراد در وایبر، تمام شماره تلفن‌ها {مخاطبین وایبر و مخاطبین غیر وایبر} ذخیره و به سرورهای این شرکت ارسال می‌شوند.

سایت العربیه و آتی‌نیوز در گزارشی اعلام کردند: «وایبر به شماره تلفن‌ها، پیامک‌ها، شماره‌های تماس‌گرفتهٔ کاربر، حتی آنهایی که جزء نرم‌افزار نیستند، دسترسی پیدا می‌کند، و توانایی این را دارد که موقعیت جغرافیایی کاربران را تشخیص دهد، و به صوت‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های ضبط‌شدهکاربر دسترسی پیدا کند. وایبر همچنین قادر است همه پرونده‌های روی گوشی تلفن، و حتی تنظیمات کاربر و برنامه‌های نصب شده او را ببیند.»

 

عرب‌تایمز در گزارشی، به بررسی ممنوعیت استفاده وایبر در ارتش مصر می‌پردازد. در بخشی از آن گزارش آمده است:

«عموم کاربران وایبر در هنگام اولین استفاده از این نرم‌افزار توجهی به نکات مندرج در این اپلیکیشن نمی‌کنند و این در حالی است که شرکت وایبر مدیا در فرم عضویت این نرم‌افزار به روشنی اعلام کرد: «نرم افزار وایبر فایل صوتی مفصلی از مکالمه هر تماسی از همه تلفن‌ها و شبکه‌ها بدست می‌آورد، تا درک بهتری از عملکرد شبکه و جزئیات آن از نظر تعداد مکالمه‌های کاربران و مکان‌های تماس و زمان مکالمه‌ها و نوع شبکه استفاده شده، داشته باشد.

این شرکت در توجیه این جاسوسی علنی معتقد است این کار را به دلیل اطلاع از مشکل فنی و بهبود خدمات انجام می‌دهد در حالی که برخی از مطلعین این شرکت اعلام کرده‌اند که این شرکت صهیونیستی تمام فایل‌های مکالمه کاربران را به مدت 30 ماه ضبط و نگهداری می‌کند و در اختیار سرویس‌های امنیتی قرار می‌دهد.»

حال سوال اینجاست که تامین هزینه‌های این شرکت به چه صورتی است؟
گاردین در مصاحبه‌ای در تاریخ 30 آگوست 2013، از تلمن مارکو این سوال را می‌پرسد و او می‌گوید:

«ما هرگز یک دلار هم از دولت اسراییل نگرفتیم و ارتباطی با اسراییل نداریم. فقط یک مرکز تحقیق و توسعه در اسراییل ایجاد کردیم. » و « وایبر تماماً توسط «دوستان و خانواده» تأمین می‌شود.»

این‌که «دوستان و خانواده» چه کسانی هستند، مشخص نیست، اما بدیهی است این شرکت با 200 میلیون کاربر در دنیا، اقدام به خدمات رسانی مجانی نمی‌کند.

 

شیوه‌ی درآمدزایی نرم‌افزارهای تحت وب مانند وایبر، واتزاپ و ... به شیوه Buisiness plan و با عنوان Make it, Bake it ,Grow it انجام می‌شود.

در مرحله خلق یا مرحله ابتدایی، سرویس خدمات رسانی ایجاد می‌شود و کاربران شروع به استفاده می‌کنند. در این مرحله، شرکت صرفا یک سرمایه‌گذار محسوب می‌شود و هیچ درآمدی ندارد.

در مرحله دو، سرویس‌های مجانی ارائه می‌شود و شرکت اقدام به توسعه‌ی نرم‌افزار می‌کند.

پس از این مرحله، نوبت درآمدزایی است. درآمدزایی یا از طریق سرمایه‌گذار، یا تبلیغات و یا با دریافت هزینه‌های اشتراکی سالیانه انجام می‌گیرد.

تبلیغات در شرکت‌های بزرگی مانند Google، بعد از سال‌ها انجام می‌گیرد و خدمات بعدی این شرکت‌ها مانند عرضه «اندروید» نیز از طریق تبلیغات است، اما مهم‌ترین نحوه‌ی درآمدزایی شرکت‌های بزرگی مانند Google یا Viber و ...، فروش اطلاعات است. وایبر با دراختیار گذاشتن اطلاعات کاربران به شرکت‌ها و سازمان‌های اسراییلی، اقدام به فروش اطلاعات می‌کند.

هرچند این مسئله از سوی صاحبان شرکت بیان نشده، اما متخصصان فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف اروپایی و کشورهای اسلامی نظیر مصر، لبنان و جمهوری اسلامی ایران معتقدند این شرکت اقدام به فروش اطلاعات می‌کند. باتوجه به عدم وجود تبلیغات در این نرم‌افزار، گمانه‌زنی‌ها در خصوص جاسوسی و فروش اطلاعات توسط وایبر قوت گرفته است.

هکرهای ایرانی معتقدند با استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی، امکان هک وایبر فراهم است. جالب است بدانید نرم‌‎افزارهای واتزاپ، لاین، هایک و تانگو نیز تا به امروز هک شده اند. تلگرام تنها نرم‌افزاری است که هنوز از نفوذ هکرها در امان مانده است.

 

منابع:

سایت گاردین

سایت العربیه

سایت آتی‌نیوز

عرب تایمز

سایت هاآرتص

سایت israel21c.org

روزنامه اقتصادی Calcalist رژیم صهیونیستی

و دو گزارش {ترجمه‌ی مقاله انگلیسی} مشرق‌نیوز

  • مسیح

نظرات (۴)

میخواستم همچین چیزی بنویسم
ولی هیچ وقت به این کاملی و جامعی نمیشد

افرین
عالی بود :)


سلام
ممنون بابت زحمتی که کشیدید :)
کلاً ازش استفاده زیادی نمی کنم جز واسه ارتباط با کسایی که با سیم کارت نمیشه!

ولی چندتا سوال داشتم،
1- درسته که میشه با چنین نرم افزارهایی موج رسانه ای بین مردم ایجاد کرد ولی اطلاعاتی مثل «سلام چطوری؟ امروز کتاب منو بیار بده» و مکالمه صوتی دوستانه در حد احوال پرسی یا صحبت درسی چقدر قیمت میتونن داشته باشن؟
2- جدا از حمایت هایی که مشخصه ازش میشه تو متن اشاره به سرویس های پولی این نرم افزار نکردید. مثل Viber out و این چیزا.

من این نرم افزار رو تأیید نمی کنم اصلاً! فقط میگم که استفاده ش برای دشمن به دست آوردن اطلاعاتی مثل اینکه من ساعت چند با رفیقم قرار دارم نیست و حتی اگه بعضی ها اطلاعات حیاتی رو از این طریق رد و بدل کنن یا اونا بخوان سبک زندگی و دغدغه های مردم رو بفهمن هم ابداً غربال کردن این حجم کوچیک از اطلاعات بین میلیاردها خط داده به صرفه و عملی نیست.
اهداف بزرگتری مثل ترویج یه چیز خاص بین مردم و... میشه از این طریق محقق بشه.
پاسخ:
سلام
قربونت.

بستگی داره بهش چطوری نگاه کنی.
فرض کن این شرکت واسه اسرائیله، هیچ استفاده اطلاعاتی {چه سیاسی و چه جامعه شناسی و به قول خودت ترویج یه چیز خاص} هم نمیکنه، فقط با اضافه شدن مخاطب بهش، سود بیشتری گیرش میاد. فرض هم میکنیم این سود رو از روی تبلیغات به دست میاره، نه فروش اطلاعات.
دیگه پاک‌تر از این مگه هست؟
سود به اسرائیل میرسونه.
حالا فقه چی میگه؟
قبلا استفتاء رهبر انقلاب رو گذاشتم. میگن حرومه.
این فقهیشه.

حالا اگه بیایم بررسی کنیم به استفاده‌هایی که میتونه بکنه؟
اونوقت بحث دیگه‌ای پیدا میشه.
که من تیم اطلاعاتی امنیتی حرفه‌ای رو میشناسم که اونا به من میگن کاملا استفاده میشه. نه سیاسی و اینکه مثلا تو در مورد اوباما بگی، ردیابی کنن.
دقیقا استفاده سبک زندگی. منتها نه به این شکل که بیان میلیاردها خط رو بخونن.
به همین چیزی که خودت گفتی. ترویج چیزی بین مردم. که نتیجه‌اش رو توی جامعه میبینی
و از کجا معلوم با استفاده از اطلاعات داده ملت توی همین نرم‌افزارها نباشه؟
اگه از من بگی مطمئنی؟ میگم اره، ولی بگی مدرک؟ میگم در این مورد سرچ نکردم. شاید باشه، شاید نباشه.
{در این مورد که استفاده اطلاعاتی برای شناخت فرهنگ و استفاده ضدفرهنگی کنن}

در مورد مطلب دومی هم که گفتی
من چیزی در مورد وایبر اوت نه خوندم، نه شنیدم واقعا.
والا حتما مینوشتم. اولین باری هست که میشنوم.
منکر خدمات خوب یا نوع تبلیغات این شرکت‌ها نیستما. ممکنه تبلیغات بکنه و ازش پول دربیاره، ولی جاسوسی میکنه و این مهمترینش هست.
به علاوه سودی که میرسه به اسرائیل
حتی 1ریال!
حالا ممکنه بگی خب مثلا شرکت اینتل هم میرسونه
من میگم برای اینتل اگر جایگزین هست، باید استفاده کنیم. اگر نیست، مجبوریم
ولی برای وایبر هست.
حداقل چیزی مثل تلگرام، یقین نداریم که ازش جاسوسی میشه یا نه. پس استفاده میکنیم.
{نظر شخصیم هست}


در مورد اطلاعاتی مثل «سلام چطوری،‌ کجا رفتید، من چی دوست دارم،‌ بابام کجا رفت و ...»
یکی از اقوام ما نظامی هست، پسرش از این نرم افزارها استفاده میکنه
اگر پسر این شخص بیاد علایق و سلایق خانوادگی رو بیان کنه یا هر اطلاعات دیگه ای، از این چه استفاده ای میشه کرد؟


خدایی به این که ممکنه به اسرائیل سود  برسونه حتی یه درصد فکر نکرده بودم.
وگرنه ترویج سبک زندگی و... رو کاملا متوجه بودم.
همین الان به اسکایپ نقل مکان میکنم D:

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی