نـــیـــوک لـــیــــدر

موسیقی، آواز زن و علی جنتی

مسیح | يكشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۵۰ ب.ظ | ۹ نظر

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

 

چه کسی موسیقی و صدای زن را منع کرده است؟

اگر پرسش از دید فقهی مطرح شود و بخواهیم دنبال جواب باشیم، باید ببینیم فقیه چه می‌گوید. یعنی پاسخ دادن به این مسئله از عهده‌ی غیرفقیه خارج است و هر که در جایگاه دیگر جز جایگاه فقاهت صحبت کند، نظرش مطرود است.

حکم شنیدن و آواز زن مشخص است. هر کس می‌تواند به مرجع تقلید خویش رجوع کند و جواب را در رساله‌ی او ببیند. ما نیز با رجوع به «اجوبه الاستفتائات» رهبر معظم انقلاب به این جواب می‌رسیم:

« اگر صدای زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏ای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست.»1.

البته من نمی‌دانم آیا «شنیدن» با «شنواندن» تفاوت دارد یا خیر؟ واضح‌تر اینکه آیا می‌توانیم این حکم را به «شنواندن» موسیقی توسط دستگاه فرهنگی جمهوری اسلامی، رسانه‌ها و وزارت ارشاد هم تعمیم بدهیم؟

پس اگر مراد ما از این سوال فقه و حکم شرعی است، پاسخ مشخص است. اما آیا به این سوال فقط از منظر فقاهت می‌توان نگریست؟ یا بهتر بگویم آیا باید چشم‌مان را روی این مسئله ببندیم و به این فکر کنیم که این امر فقط در حد یک سوال و جواب پیش می‌آید؟

اگر دستگاه‌ فرهنگی کشور مانند وزارت ارشاد، سایت‌ها، تلویزیون و رادیو به پخش صدای زن روی آوردند، مسئله در مقام فقاهت می‌ماند و نمی‌توان در خصوص آن نظر داد؟

اینطور نیست. طبیعتا همانطور که نگارنده نمی‌تواند در مسئله فقهی ورود کرده و ابراز نظر کند، این امکان را دارد که در جایگاه بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی به بحث «موسیقی» نگاه کند و پیرامونش صحبت کند. پس آنچه در خصوصش صحبت خواهیم کرد امری اعتقادی و خارج از منظر فقه است و هر چیزی از مقام فقهی‌اش خارج شود، می‌شود راجع به آن بحث کرد.

هفته گذشته که بحث مجوز وزارت ارشاد با آواز خانم «نوشین طافی» مطرح شد، عده‌ای در جهت موافقت با این مسئله و عده‌ی دیگری در جهت مخالفت با این رویداد صحبت‌ها کردند.

 

عمده موافقان از «نبود آزادی»، «شنیدن صدای مادران ایران»، «بگذاریم صدای زن شنیده شود» و ... سخن گفتند و هر آنچه گفتند حکایت از نبودن آزادی در جمهوری اسلامی ایران داشت.

مخالفان این مسئله نیز با ایجاد جنجال این مسئله را «حرام شرعی» عنوان کردند و هیاهوی رسانه‌ای اجازه نداد ببینیم جواب آن‌ها نسبت به این سوال که آیا نگاهشان به این امر «حکم شرعی» است یا چیز دیگری؟ چیست. البته مثل همیشه روشنفکران غرب‌زده کشور هم از این فرصت و غفلت دوستان سوءاستفاده کرده و آن‌ها را به حکم رهبر انقلاب ارجاع دادند.

نگارنده معتقد است روشنفکرهای وطنی صرفا برای بستن دهان مخالفان از «حکم فقهی» و «مسئله شرعی» صحبت می‌کنند، والا لیبرال‌ها را با مرجع تقلید چه کار؟

با گذشت یک هفته به نظر می‌رسد مطالبی را باید عنوان کرد که تا علت مخالفت ما با اقدام اخیر وزارت ارشاد در کجاست؟ البته در این بررسی باید به سایر اقدامات آقای علی جنتی که در این مدت وزارت‌خانه فرهنگ کشور را به دست گرفته است نیز نگاه کنیم. نگارنده با استفاده از بیانات امام خمینی، امام خامنه‌ای و سید شهیدان اهل قلم تحلیلی را در این خصوص ارائه خواهد داد، البته رجوع ما به کلام رهبر انقلاب و حضرت امام، فقهی نیست.

ابتدا در خصوص «غنا» صحبت کنیم. حضرت امام در جلد اول کتاب تحریرالوسیله می‌فرمایند:

«غنا تنها تحسین صوت یعنی زیبا کردن صدا، نیست، بلکه عبارت است از کشیدن صدا و برگرداندن آن به کیفیّت خاصى که طرب‌انگیز بوده و با مجالس لهو و محافل طرب و آلات لهو و ادوات موسیقى تناسب داشته باشد.

در حرمت غنا بین استعمال آن در کلام حق مانند قرائت قرآن و دعا و مرثیه، و بین غیر آن از شعر یا نثر، فرقى نیست. بلکه اگر کسی آن را در چیزى که خداوند متعال به آن اطاعت و بندگی مى‌شود بکار ببرد عقاب و مجازاتش مضاعف مى‌گردد».2

سپس ایشان یک استثناء قائل می‌شوند و می‌فرمایند اگر یک زن در جمع زنانه در مجلس عروسی آواز بخواند، این خواندن حرام نیست.

آنچه باعث می‌شود نسبت به اقدام اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش نشان دهیم، صرفا اعطای مجوز به یک زن نیست، بلکه «ترویج موسیقی» است. ما در این مسئله شدیدا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل داریم و مبنای صحبت خود را نیز بر پایه‌ی همین امر خواهیم گذاشت.

 

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دولت در دوران آقای سید محمد خاتمی رییس جمهور اصلاحات در خصوص «ترویج موسیقی» صحبت می‌کنند و در آن‌جا پیرامون آن به دولت هشدار می‌دهند. حضرت آقا ابتدا در خصوص اسلامی شدن دانشگاه و لزوم اقدام عملی در این خصوص صحبت کرده و بعد می‌گویند برخی از اقدامات انجام شده در دانشگاه در راستای «اسلامی شدن دانشگاه» نیست. ایشان می‌فرمایند:

«در باب اسلامی شدن دانشگاه ها هم آنچه که به من گزارشش رسیده و گفته اند به نظرم هفتاد و دو سه جلسه تشکیل شده. همان شورای مربوط به اسلامی شدن دانشگاه ها. از آقای دکتر معین باید سؤال کنیم که این مصوبات چندتا و چگونه در دانشگاه اجرا شده! من به ایشان گفتم من اعتراض دارم.

یک چیزهایی است عکس شده یعنی الآن در دانشگاه های کشور ترویج موسیقی می‌شود. ترویج موسیقی یک کاری است بر خلاف مذاق اسلام. درست است که هر نوع موسیقی حرام نیست، اما ترویج موسیقی معنایش این نیست که یک موسیقی که حرام نیست می گردند؛ با دقت پیدا می کنند و آن را تعلیم و ترویج می کنند. این نیست! درست عکس این است. در موارد بسیاری عکس این است.»3

حضرت آقا ترویج موسیقی را برخلاف مذاق اسلام می‌دانند. جمله‌ی دیگری نیز از ایشان در اجوبه الاستفتائات آمده که می‌تواند مسئله را بهتر حل کند:
«ترویج موسیقى و تدریس آن و تشکیل کلاس‌هاى موسیقى، هر چند موسیقى حلال باشد، با اهداف عالیه‌ى نظام مقدس جمهورى اسلامى سازگار نیست و بهتر است جوانان عزیز وقت با ارزش خود را صَرف یادگیرى علوم و فنون لازم و مفید نموده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم، پر نمایند.»4

ترویج موسیقی هرچند حلال، با اهداف عالیه‌ی نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست و این عدم سازگاری را باید در ماهیت موسیقی جستجو کرد. چه تضمینی وجود دارد که در ماه‌های آینده خواننده‌های دیگری پیدا نشوند که دنبال دریافت مجوز از وزارت ارشاد برای آوازخوانی باشند؟ باز همان سوال ابتدایی را می‌پرسم:

نمی‌دانم آیا «شنیدن» با «شنواندن» تفاوت دارد یا خیر؟ واضح‌تر اینکه آیا می‌توانیم این حکم را به «شنواندن» موسیقی توسط دستگاه فرهنگی جمهوری اسلامی، رسانه‌ها و وزارت ارشاد هم تعمیم بدهیم ؟

 موسیقی آدم را به بندگی خود می‌کشاند و این طلب معبودیت با «عبودیت» و «آزادی» که ما در حکومت اسلامی به آن معتقدیم ناسازگار است. ما آزادی را از «حریت» اطلاق می‌کنیم، اما غرب‌زده‌های روشنفکر آزادی را به مثابه «Liberty» می‌گیرند.

«آن آزادی که در کنار استقلال و جمهوری اسلامی معنا می گیرد و مردم ایران برای آن فریاد کردند هرگز معادل liberty نیست. این آزادی به طور کامل در نسبت با دین معنا پیدا می کند و مفهوم آن نفی بندگی غیر خداست که در مراتب بعد و در حیثیت فردی به «کمال انقطاع» می رسد – که از ما نحن فیه خارج است.»5

چطور می‌توان انتظار داشت دستگاه فرهنگی جمهوری اسلامی ترویج موسیقی کند و از آن نفی بندگی غیر خدا حاصل نشود؟ البته ما به این اعتقاد نداریم که موسیقی کلا حرام است و هیچ موسیقی حلال و اسلامی وجود ندارد. اما بحث پیرامون موسیقی حلال از حوصله این مطلب خارج است و قرار نیست در اینجا پیرامون آن صحبت کنیم.

«وقتی بشر به موسیقی عادت می‌کند، دیگر قابل اعتماد نیست. اعتیادش خیلی شدیدتر است و فقط باید خودش را به موسیقی بسپرد؛ موسیقی چنین طلبی از انسان دارد. طلب بندگی و معبودیت می‌کند چون باید خودش را بسپرد، اعصابش را در اختیار آن بگذارد تا آن تاثر در او ایجاد شود. بنابراین از اول انتخاب کرده و بنده‌وار تاثیر موسیقی را پذیرفته است.»6

حضرت امام در شرح حدیث اول کتاب چهل حدیث نیز موسیقی را مانع عزم و اراده انسان می‌دانند و می‌فرمایند:
«ای عزیز، بکوش تا صاحب «عزم» و دارای اراده شوی، که خدای نخواسته اگر بی عزم از این دنیا هجرت کنی، انسان صوری بی‌مغزی هستی که در آن عالم به صورت انسان محشور نشوی، زیرا که آن عالم محل کشف باطن و ظهور سریره است و جرئت بر معاصی کم کم انسان را بی‌عزم می کند، و این جوهر شریف را از انسان می رباید. استاد معظّم ما دام ظلّه می فرمودند بیشتر از هر چه گوش کردن به تغنّیات سلب اراده و عزم از انسان می کند.»7

اگر کسی تمایل به «شنیدن» موسیقی دارد، به خودش مربوط است. اگر به فتاوا اهمیت می‌دهد دنبال آن می‌رود و اگر نه، پای این صحبت‌ها نمی‌نشیند، اما ما از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران توقع نداریم ترویج موسیقی کند. ما ترویج موسیقی را مانع رشد و کمال معنوی انسان می‌دانیم و مگر نه اینکه حکومتی بر پایه‌ی اسلام بنا کردیم که روح را تعالی بخشیم؟ اگر نه چه قرابتی میان «تعالی روح» و «شنواندن موسیقی» است؟

فکر می‌کنم پرسش یک سوال دیگر نیز جایز باشد و آن اینکه آیا می‌توان این اقدامات را تاثیرپذیری وزارت ارشاد از «آکادمی موسیقی گوگوش» دانست؟ آیا خواننده محبه آکادمی گوگوش تاثیری بر رفتار اخیر وزارت ارشاد گذاشته است؟

وزیر محترم ارشاد در پاسخ به منتقدان گفته است که اعطای مجوز به تک‌خوانی زن دروغ است.

حقیر نمی‌دانم مراد از این صحبت‌ها و تکذیب‌ها چیست، اما مگر چند ماه پیش ایشان در مراسمی که خانم «مهدیه محمدخانی» تک‌خوانی می‌کرد حضور نداشتند؟ فیلم‌های زیادی از این خانم هنگام تک‌خوانی منتشر شده است و احتمالا خیلی اتفاقی آقای جنتی در مراسم آوازخوانی کسی حضور پیدا کرده اند که پیشتر، فعالیتش در موسیقی توسط بی بی سی فارسی تبلیغ شده است.

آقای جنتی بعد از آن مراسم هم گفته بود اظهار نظر در این موارد کاملا شخصی است، اما مراجع تقلید هم در خصوص خواندن زنان نظر یک‌سانی ندارند و ایشان هم عامدانه حکم «شنیدن موسیقی» را از فتاوای مرجعیت نشانه گرفته بود. سوال نگارنده از آقای جنتی این است که آیا «شنواندن» موسیقی نیز همین حکم را دارد؟ آیا حضور وزیر ارشاد جمهوری اسلامی در یک مراسم که پیش‌تر سابقه نداشته است، به مثابه ترویج آن نیست؟

البته آقای جنتی در تئاتری که در آن تک‌خوانی زن وجود داشت، حضور داشته اند و تصویر آن نیز در سایت‌ها منتشر شده است و در روزهای گذشته نیز از تئاتر خبرهایی مبنی بر تک‌خوانی زن به گوش رسیده است. آیا باز هم باید همه‌‎ی این‌ها را به حکم شنیدن بگیریم؟ آیا می‌توانیم این حکم را به «شنواندن» موسیقی توسط دستگاه فرهنگی جمهوری اسلامی، رسانه‌ها و وزارت ارشاد هم تعمیم بدهیم؟

ما با فلان خانم خواننده ایرادی نداریم، ایرادی اگر هست به وزیر ارشاد و جریان فرهنگی شبه روشنفکری کشور است. حقیر اینجا نمی‌خواهم بگویم خانم «الهام چرخنده» خوب است یا بد، اما آیا آنقدر که وزیر ارشاد به مراسم آوازخوانی زنان رفته اند، حاضر شدند یک بار از ایشان دیدن کنند؟ با فرض اینکه ایشان نیز یکی از هنرمندان جمهوری اسلامی بوده اند و در زمره بازیگران محسوب می‌شوند؟ البته که پاسخ معلوم است و برخورد رسانه‎های نزدیک دولت با این خانم نیز از کسی پوشیده نیست.

همان‌طور که حضور وزیر ارشاد در مراسمی که خانم چرخنده حضور داشت و یا تجلیل از ایشان می‌توانست «ترویج» مسائلی باشد که خوب می‌دانیم و توضیح لازم ندارد، حضور ایشان در کنار ضدانقلاب‌ها و نویسنده‌های مخالف جمهوری اسلامی نیز پر و بال دادن به جماعتی است که نان پوزیسیون می‌خورند و ژست اپوزیسیون می‌گیرند.

مخالفت ما با وزیر ارشاد، مخالفت یک روزه نیست. ما با اصل این تفکر که آن را تفکری مرعوب و غرب‌زده و نشات گرفته از لیبرالیسم می‌دانیم مخالفیم.

ایشان در مصاحبه‌ای در مورد ممیزی کتاب گفته‌اند: «به نظرمن در برخی موارد باید در قوانین بازنگری صورت بگیرد تا بتوانیم این تسهیلات را اجرا کنیم. گاهی قوانین در بعضی مقاطع خیلی تنگ نظرانه تدوین شده است که باید در آنها تجدید نظر کرد. باید به سمتی برویم که تدریجا تسهیلات بیشتری ارائه کنیم. حالا اگر محدودیت هایی که باعث اجرا نشدن آن تسهیلات می شوند از جانب قوانین مجلس باشد یا از جانب مصوبات دولت باید اصلاح شوند. الان کشور به درجه ای از خرد گرایی رسیده که این مسائل برایش قابل حل است.»8

«مسلّماً جای این سؤال وجود دارد که «آیا استراتژی فرهنگی نظام نمی‌تواند بر تقویت تلاش‌هایی ارتکاب یابد که در تفکر و غایات با او همسو و هماهنگ هستند؟

مگر کسی از وزارت ارشاد خواسته است که استراتژی فرهنگی خود را بر منع قرار دهد؟ دوستان ما باید به یاد داشته باشند که اکنون حجاب سکوت و صبر هنگامی شکسته شده که اتمسفر فرهنگی در عرف خاص آنچنان مسموم و نا‌امن است که هیچ مؤمنی احساس امنیت نمی‌کند. من با صراحت به مسئولان فرهنگی و هنری کشور اعلام می‌دارم که این دغدغه که فرزندان ما امروز و فردا در فضای کدام فرهنگ رشد خواهند یافت ما را به سختی به وحشت می‌اندازد.»9

«ما نیز با تحجر مخالفیم، اما در عین حال می‌دانیم که تنها مرتجعین و متحجرین نیستند که به نظام فرهنگی و هنری کشور اعتراض دارند. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهد که حصارهای جهل و خرافه و تحجر را بشکند و جامعه را از تفریط باز دارد، باید با تجددِ افراطی نیز مبارزه کند تا مردم را از چاله‌ای به چاه نیفکند... و البته باز هم صد هزار بار شکر که عرف عام از این کشاکش فارغ است و راه خویش را فطرتاً در نسبت با شریعت می‌یابد. دشمنان ما می‌گویند: «مشکل امروز ما غرب زدگی نیست، عوام زدگی است.»10

آقای جنتی در همان مصاحبه خواننده محبوب خود را «محمدرضا شجریان» می‌نامد و باز سراغ کسی می‌رود که از او این جمله‌ در بی بی سی فارسی به یاد ما مانده است که: «این‌ها هزار و چهارصد سال است با فرهنگ و هنر مشکل دارند».

نمی‌دانم چرا دستگاه فرهنگی کشور سال‌هاست که دل به مخالفان جمهوری اسلامی سپرده و ابر رحمتش نیز بر ایشان می‌بارد. وزیر ارشاد در جشنواره‌های روشنفکرهای غرب‌زده و لیبرال حضور پیدا می‌کنند، از نویسندگان ضد انقلاب دعوت می‌شود، موسیقی کسانی تبلیغ می‌شود که هرچه توانستند علیه جمهوری اسلامی حرف زدند، فیلم‌هایی پررنگ می‌شوند که مخالفت بیشتری با انقلاب داشته باشند و قلم‌ها هم در همین جهت جریان دارند و ما هم اگر مخالفتی کنیم، به «تندروی»، «دگماتیسم»، «افراط»، «تحجر» و ... متهم می‌شویم و گویی آزاداندیشی تنها تابلوی یک طرفه‌ای است که به سمت ما نگه داشته شده است.

«اگر معنای آزادی بیان این است که مخالفان لیبرالیسم نیز حق بیان مخالفت خویش را داشته باشند، من نمی‌دانم که این مظلوم‌ نمایی‌ها و ننه من غریبم‌ها برای چیست، آن هم در جایی که علی‌الظاهر دستگاه فرهنگی حکومت نیز جانب این‌ها را گرفته است و آنان را از حامیان نظام اسلامی نیز بیشتر دوست می دارد... که چشم حسود و بخیل کور! و گویی شعار مطلوب اینان این است: «آزادی برای همه، مگر برای حزب اللهی ها.»11

آقایان کشور را یک زودپز در حال انفجار در نظر گرفته‌اند که برای جلوگیری از انفجار آن باید سوپاپ‌هایی ایجاد کرد و با همین خیال باطل و مرعوبانه، زودپز را کلا به مثابه یک سوپاپ خروجی برای لیبرال‌ها در نظر گرفته اند که مبادا ایشان از انقلاب اسلامی ناراحت شوند.

«آقایان و خانم های محترم! لطفاً از توهّمات مالیخولیایی خویش خارج شوید و کمی دقت کنید؛ شاید این «بوی کباب» نباشد.» 12

من مواجهه با جریان روشنفکر غرب‌زده داخلی را واجب می‌دانم، اما ایجاد جنجال و هیاهو و صحبت‌های بدون علم را تنها کمکی به آن‌ها می‌دانم و معتقدم اگر کسی قرار است برنده این ماجرا باشد، تیم رسانه‎‌ای دولت و حامیان لیبرال آن است.

 صحبت‌هایم را یک سوال و با فرض استیضاح وزیر محترم ارشاد به پایان می‌برم. آیا تضمینی وجود دارد که فرد دیگری که به مجلس معرفی می‌شود نیز نسبت به غرب و فرهنگ غربی مرعوب نباشد؟ و آیا تعهدی وجود دارد که مجلس به چنین تفکری مجددا رای مثبت ندهد؟

 

 

منابع:

  1. اجوبه الاستفتائات امام خامنه‌ای مد ظله‌ العالی
  2. کتاب تحریرالوسیله حضرت امام خمینی رحمه‌الله تعالی علیه
  3. صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در تاریخ 22/4/73 در دیدار شورای انقلاب فرهنگی
  4. استفتائات رهبر معظم انقلاب
  5. مقاله تحلیل آسان شهید سید مرتضی آوینی
  6. سخنان شهید سید مرتضی اوینی پیرامون موسیقی
  7. کتاب شرح چهل حدیث حضرت امام خمینی
  8. مصاحبه آقای علی جنتی با «آسمان»
  9. مقاله تجدد یا تحجر شهید سید مرتضی آوینی
  10. همان
  11. مقاله تحلیل آسان شهید سید مرتضی آوینی
  12. همان

 

  • مسیح

نظرات (۹)

سلام، دوبار خوندم مطلبتون رو، منابع رو هم پیگیری کردم، چون واقعاً مسئله ایه که دنبالش هستم و خوبه که مطلبتون فقط در مورد خوانندگی خانم ها نبود.

با اجازه تون بعد جمع کردن حرف هایی که دارم تو یه کامنت جدا می نویسم.
پاسخ:
سلام
قربونت. خیلی عالیه حتما بنویس.

اول معذرت میخوام که یه کمی بلند شد نوشته م. البته غالب نوشته حرف خودم نیست و نقل از رهبری و امام راحل هست.
فقط اول صحبتم یه چیزی بگم که به هیچ عنوان آقای جنتی و کارهاشون رو تایید نمی کنم و اصلاً هم علاقه ای به گوش دادن به تکخوانی خانم ها ندارم. ولی برای من علاقه نداشتن یه چیزه، دفاع از چیزی که فکر می کنم حقه چیز دیگه.

 همونطور که گفتید نظر فقیه کاملاً مشخص و واضحه. همونطور که همین جا هم گفتن مثل آوازخوانی  خواننده ی مرد، آواز خواننده زن هم اگه غنایی نباشه اشکالی نداره. یعنی تا اینجا هیچ تفاوتی نذاشتن بین خواننده ی خانم و آقا.
من خودم رو روشنفکر غرب زده یا لیبرال داخلی نمی بینم ولی در مورد درست یا نادرست بودن خوانندگی خانم ها همیشه به این نظر فقهی ارجاع میدم. آیا میشه گفت مثلاً فلان تنقلات برای سلامتی ضرر داره ولی حرام نیست، باید جمعش کرد؟ مسلماً خیر.
---------
از حرف های رهبری درباره ترویج موسیقی نقل قول کردید و نقل قول های درست و بجایی هم، ولی من شخصاً با توجه به سایر حرف هاشون (که در خط های بعدی میارم) قویاً اعتقاد دارم منظورشون نوع خاصی از موسیقیه که ترویج موسیقی در دانشگاه بیشتر به سمت اون میره.
باور دارم که رهبری مثل سایر موارد درمورد موسیقی هم اطلاعات فنی بسیار بالایی دارن با توجه به استفاده شون از اصطلاحاتی مثل «دستگاه ها» و «خارج خواندن».
اینکه اعتلای هنر موسیقی رو مدنظر قرار دادن، اینکه موسیقی رو وسیله ی انتقال پیام خوندن.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از جوانان (13 /11/1377 )
خصوصیت هنر این است که بایستی اعتلا داشته باشد تا آن مقصود که از هنر مطلوب، مورد نظر است، به دست بیاید. حالا من در این زمینه از هنر موسیقی مثال می زنم
در سبزوار پیرمردی بود – که خدا بیامرزدش – که ذاتش موسیقی دان بود و اتفاقاً  یک منبری به همان شهر آمده بود که صدای خوش داشت، منتها «دستگاه» بلد نبود. این پیر مرد می گفت وقتی این آقا خارج می خواند، مثل این است که که میخ در گوش من فرو می کنند! خوب، این چه هنری است؟! مگر انسان آواز می خواند که میخ در گوش مردم کند؟ انسان آواز می خواند که مردم لذت ببرند؛ هم لذت ببرند، هم در سایه این وسیله و ابزار پیام – چون هنر ابزار هم هست – مطلب منتقل شود؛ اما با این وضع، منتقل نخواهد شد....بنابر این چه نقاشی می کنید، چه موسیقی اجرا می کنید، چه نمایشنامه و فیلمنامه می نویسید یا اجرا و بازی می کنید، چه می خوانید، باید سعی بر این باشد که بهترین داده شود.
----------
استفاده از عبارت اسلامی شدن برای موسیقی بعد انقلاب:
بیانات رهبر معظم انقلاب درجمع دانشجویان در مسجد دانشگاه تهران( 22/2/1377 )
حرکتی که در انقلاب برای کشور پدید آمد، بزرگترین برکات را برای کشور داشت؛ لذا موج حرکت خودی و اسلامی و بومی روشنفکری، با شعبه های گوناگونش در کشور، همه چیز را تحت الشعاع قرار داد؛ از آهنگساز گرفته، تا موسیقیدان، تا هنرمند، تا ادیب، تا شاعر، اسلامی فکر کردند؛ اسلامی کار کردند؛ لااقل تلاش کردندکه این گونه باشند. این، چیز بسیار نو ومبارکی بود و این ادامه پیدا کرد.
---------
مثال دشمنی با خورشید:
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با شعرا، قصه نویسان، آهنگسازان، عکاسان و هنرمندان رشته ها تجسمی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ( 31/8/ 1368 )
اگر شما یک نوشته و شعر و «آهنگ» و نقاشی و یا محصول خوب هنر را که سرشار و برخوردار از مایه ی هنری است، عرضه کردید، هیچ کس نمی تواند با آن مخالفت کند؛ زیرا مثل همان دشمنی با خورشید می شود.

خطاب قرار دادن موسیقی بعنوان وسیله انتقال پیام والا:
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع هنرمندان اصفهان در نمایشگاه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی (7/2/1373 )
چگونه باید بیان کنیم؟ آیا به صرف اینکه بگوییم «ای مردم! بدانید فراتر از عالم ماده عالمی هست، و عروج وجود دارد »، می تواند آن معنا و حقیقت را منعکس کند؟ خیر. و اما، با هنر می شود آن معنا و حقیقت را منعکس کرد با شعر می شود منعکس کرد. با موسیقی و نقاشی و کارهای هنری گوناگون، می شود منعکس کرد.
--------
شما بهتر از بنده تفاوت کلمه ی «طیب» و «طاهر» با مباح و حلال رو می دونید.
مثل شجره طیبه که مسلماً تنها به معنی شجره ی حلال زاده و این چیزها نیست، بلکه معنی پاکی و مبارکی میده:
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (7 / 5 / 1369 )
بین آن ساز و آواز حلال و طیب و طاهر، با آن ساز و آواز که مکروه و یا حرام است، خط دقیقی نکشیده ایم که مثلاً بگوییم این یکی، این مقدارش که بالا رفت، یا این ساز که اضافه شد، خراب شد.
...
موسیقی هایی هم هست که اشکال ندارد؛ ولی حالا من نمی توانم نمونه های آنها را مشخصا ً ذکر بکنم.
-------
 مگه غالب موسیقی سنتی کشور ما از اشعار مولانا و حافظ و... الهام نگرفته و همونطور که بهتر می دونید با تکنیک و صدای زیبا اجرا نمیشن؟ واقعاً از تعبیر زیبایی استفاده کردند که «در بهشت این لحن ها بشنودم». یعنی گرایش به موسیقی طیب و طاهر در ذات آدمی است.
قطعاً حرام نیست:
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار گروه فرهنگ وادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ( 5 / 12 / 70 )
آن موسیقی است که انسان را، آدمی را، از خود بی خود
می کند، از حقایق بی خود می کند، از خدا بی خود می کند و به شهوات سوق می دهد. این، از نظر اسلام، حرام است
...
آن موسیقی که این خصوصیات را ندارد، مثلا ً فرض بفرمایید، یک شعر خوش مضمون را، یک خواننده خوب، خوش صدا دارد می خواند، نوازنده هم می نوازد، آن مضمون شعر، این خواننده را به سمت حقایق اسلام و حقایق عرفانی و حقایق زندگی – ولو خارج از مسایل عرفانی و الهی – نزدیک می کند این قطعا ً اشکال ندارد؛ حرام نیست.
 این جور موسیقی، ضد آن است. اصلا ً در دو جهت مقابل است. بیدار کننده است. هوشیار کننده است. « در بهشت، این لحن ها بشنودم». در بهشت این ها را شنیده ام، حالا هم که می شنوم، احساس شوق
می کنند.
---------
امام خمینی و موسیقی، موسیقی هنری باارزش:
بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم دیدار گروه جنگ صدا و سیمای جمهوری اسلامی (17/ 9 / 1371 )
موسیقی به معنا یک هنر، چیز با ارزشی ست. اما همچنان که یک شعر بد، مردود است – ولو یک هنر است – یک موسیقی گناه آلود و گناه آموز مردود است – ولو این هنر است – یک موسیقی گناه آلود و گناه آموز نیز، هم حرام و هم مردود است؛ ولو اینکه یک هنر است. این را حمل نکنند بر ضدیت با هنر؛ که «آقا؛ فلان با هنر مخالف است! » ما با گناه مخالفیم. چرا با هنر مخالف باشیم؟!تا گفته می شود « موسیقی حرام است » می گویند : « آه! اینها باز هم آخوند بازی و شیخ بازی در آوردند. مقدس بازی در آورند. » نه آقا! موسیقی خوب چیز خوبی است. مگر ندیدید جلو چشم امام آلات موسیقی بردند و بنا کردند زدن و خواندن. امام هم مثل کوه نشستند و همین طور نگاه کردند.
---------
استفاده از بهترین موسیقی:
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار تهیه کنندگان فیلم « بر بال فرشتگان » ( 24/ 6 / 1372 )
در آهنگ و خواندن، سعی کنید بهترین را انتخاب کنید. هدف فقط این نیست که بخواهید سرودی خوانده شود. این چیزها حامل پیام است، که شما می خواهید آن رابگویید. شما که نمی خواهید از این طریق، کاسبی کنید. شما دارید دنبال فکری
می گردید. باید وقتی می خواهید آن فکر را ارائه بدهید، در بهترین لباس ارائه کنید.
من بارها گفته ام : « اگر پروردگار عالم، همین مضامین را که در قرآن هست، در عبارات غیر فصیح ارائه می کرد، قرآن تا حالا نمی ماند، و این قدر نفوذ پیدا نمی کرد. » فکر، هر چه عالی باشد، اگر در قالب و با زبان خوب ادا نشود، نمی ماند. در سرود، قالب چیست؟ در درجه اول، آهنگ است دیگر! این آهنگ را یک نفر می خواهد بخواند، یک نفر می خواهد بنوازد. اینها باید از بهترین ها انتخاب بشوند؛ و لازم هم نیست که خیلی طولانی باشد. آهنگ های خوب دنیا، هیچ کدام این قدر طولانی نیست. البته همه آهنگ های خوب دنیا را ما نشنیده ایم. اما همین آهنگ ها که شنیده ایم، خوب هایش غالبا ً طولانی نیست.جانباز، بیش از اینها جا دارد که برایش بسازند و بگویند. لذا بهترین خواننده ها را استخدام کنید. بروید سراغ این خواننده های خوب که هستند. من نمی خواهم اسم بیاورم. صداهای خوب، هنر خوانندگی خوب، موسیقیدان خوب، نوازندگان خوب، آهنگساز درجه یک – عمده آهنگساز است – انتخاب کنید.
---------
هنر بزرگ:
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از شعراء (26/11/1373)
ما از هنر خوانندگی خوب و موسیقی حلال، استقبال می کنم. بسیار خوب است اگر خوانندگان بتوانند همان حد صحیح موسیقی حلال را پیدا و حفظ کنند و به خصوص اشعار خوب را بخوانند که هنر بزرگی است. استفاده از حنجره، بسیار کار عظیمی است. کاری که حنجره می کند، ساز نمی تواند بکند. ساز، حنجره را مشایعت می کند. حیات و زندگی مال حنجره و مال نفس انسانی است. اگر بتوانند، این کار را انشاءالله بکنند و صدا یشان هم در یک حد، متوقف نماند. سفارش ما به آقایان خوانندگان هم مثل شعرا همین است که باید مرتبا ً به پله های بالاتر پا بگذارند
---------
موسیقی وسیله خروج از فساد:
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضا ی جامعه ی مدرسین در کتابخانه مدرسه فیضیه ( 8/ 9/ 1374 )
به نظرم می رسد که موسیقی می تواند انسان را غرق در ابتذال و فساد و پستی بکند. می تواند هم این نباشد و می تواند عکس این باشد؛ مرز حلال و حرام این جاست.
---------
صدور موسیقی:
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده شهید مفتح و مسئولین انتشارات سروش ( 16 / 6 / 1380 )
در دوران مبارزات، موسیقی هایی از دنیای برون به ایران می آمد و در سطح مبارزین پخش می شد؛ مثالش چیست؟ سمفونی چهارم بتهون، شور علی اف، آن موسیقی است که یک روز در شوروی – در روسیه سابق؛ ظاهرا ً مربوط به قبل از شوروی، یعنی حدود سال 1914 است – زده شده و همه ملت را حرکت داده و به میدان جنگ برده است! ببینید، موسیقی هایی که صادر می شده و از مرزها به این جا می آمده، اینها بوده است. الان هم من خیال می کنم خیل از این موسیقی های غربی – البته غیر از موسیقی های خاص، نظیر موسیقی رقص و موسیقی فلان و اینها – که مال اساتید معروف است، از لحاظ مفاهیم، از این دلی دلیهای ما خیل پر مغز تر و قوی تر باشد. باید ببینیم ما چه چیز را داریم بیرون می دهیم؛ این که حالا استقبال می کنند، دلیل نمی شود! بله معلوم است که شما هر چیز را از این جا صادر بکنید، بالاخره یک مشت، علاقه مند ند! این دلیل نمی شود. داعیه ما چیست؟ داعیه ما اسلام است دیگر؛ آن مفاهیم مترقی و فرهنگ عالی که انقلاب، از اسلام ارائه می دهد. خیلی خوب، موسیقی شما اینها را منعکس می کند، یا نمی کند؟ اگر می کند، خوب است، صادرش کنید؛ اگر نمی کند، نه!
---------
بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان در دومین روز از دهه فجر ( روز انقلاب اسلامی و جوانان ) ( 13/11/1377)
نقل است موقعی که زبان از کلام باز می ایستد، موسیقی آغاز به سخن می کند؛ با این تفاوت که این زبان نه تنها منبعث از فرهنگ است که از آن برخاسته، بلکه می تواند گستره بسیار وسیع تری را که شامل کل دنیا می شود، در بر گیرد و به عنوان یک زبان بین المللی در آید. همان طور که کلام می تواند جنبه های مثبت و پویا و ارزشمندی داشته باشد، به همان اندازه هم می تواندسخیف و نادرست و کم ارزش باشد.
...
من امیدوارم که شما جوانان با این زاد تقوا بتوانید وارد میدان شوید و تولید هایی داشته باشید که به معنای حقیقی کلمه هم خصوصیات موسیقی خوب و بلیغ را داشته باشد و به معنای حقیقی تأ ثیر گذار مثبت باشد و حقیقتاً جوانان و روح ها را به صفا وبه معنویت و به حقیقت رهنمون کند.
---------
حکم انتصاب آقای علی لاریجانی به سمت رئیس سازمان صدا و سیما و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی ( 24/11/1372)
موسیقی ابزاری است که می تواند حرام و می تواند حلال باشد. نوع حلال آن به درستی شناسایی و برابر نظرات روشنگر امام راحل
(طاب ثراه) در معرض استفاده قرارگیرد و در این باره بیشتر از هنر اصیل ایرانی که با ساخت روحی و عاطفی مردم ما همخوان و همنوا است به کار گرفته شود.

------------------------------------
-----------
تا اینجا چیزی که نوشتم نظرات رهبری بود درباره موسیقی پاکیزه. ولی تناقضی که خودم نتونستم حل کنم تضاد این حرف ها بود با حرف های امام یا بعضی از سخنان دیگه ی رهبری که شما هم اشاره کردید.
----------
استخراج شده از روزنامه اطلاعات – شماره 15911 - مرداد ماه 1358 - مصاحبه امام
موسیقی با تریاک فرق ندارد. تریاک یک جور بی حالی و بی حسی می آورد و موسیقی هم همین طور. اگر شما می خواهید مملکت شما مستقل باشد از این به بعد باید رادیو تلویزیون را تبدیل کند به یک رادیو و تلویزیون آموزنده – موسیقی را حذف کنید.
از اینکه به شما بگویند کهنه پرست شدید نترسید. باشد ما کهنه پرستیم، این ها نقشه است برای این که شما ها را از کار جدی عقب بزنند. این که می گوئید اگر موسیقی در رادیو نباشد آن ها می روند از جای دیگر می گیرند، ما باید به آن ها موسیقی بدهیم. ما باید خیانت بکنیم. موسیقی خیانت است به مملکت – خیانت است به جوان های ما، این موسیقی را به کل حذفش کنید و چیزی بگذارید که آموزنده باشد کم کم مردم و جوان ها را به مسائل آموزنده عادت بدهید و از آن عادت خبیثی که داشتند برگردانید. این که می بینید جوان ها اگر موسیقی نباشد جای دیگر سراغ آن می روند برای این است که عادت کرده اند و این شاهد است برای این که جوان های ما فاسد شده اند.
------------------
درباره قسمت « این موسیقی را به کل حذفش کنید و چیزی بگذارید که آموزنده باشد » متوجه نشدم منظورشون از «این موسیقی» کل موسیقی بوده یا موسیقی کاباره ای که وضعش در اون دوران مشخص بوده؟
ممنون و بار معذرت خواهی بابت بلند بودن مطلب. حرف های رهبری درباره موسیقی حرام رو نقل کردید، باید مقابلش هم گفته می شد. امیدوارم صحبتمون نتیجه دار و مفید باشه.
پاسخ:
سلام
قبل از اینکه متن رو توی وبلاگ قرار بدم، خواستم به صورت پی نوشت این لینک رو هم قرار بدم که احیانا با سوال اینچنینی مواجه نشم :) :D
http://farhangi.um.ac.ir/portal/?q=node/23663

مطلبی که نوشتم با آگاهی از صحبتایی بود که نوشتی. یعنی قبل از نوشتن مطلبم، همه این چیزهایی که گفتی و شاید بیشترش رو خوندم. به شعوب درست و به قول ما حلال موسیقی توی کلام حضرت اقا دقت کردم و ....
یه بار مطلب رو نوشتم و حذف شد. مجددا مطلب رو از اول نوشتم. تو قسمتی از متن نوشته بودم صحبت در مورد موسیقی حلال توی این مقاله نمیگنجه و قرار نیست در مورد مصادیق موسیقی حلال صحبت کنیم و من هم معتقد نیستم که موسیقی کلا از پایه و اساس حرومه.
نمیدونم توی متن دوم هم این رو نوشتم یا نه.

چیزهایی که گذاشتی، همه صحبتهایی بود که قبل از نوشتن متن از حضرت آقا خوندم. متن من در مورد «موسیقی حلال» و «موسیقی درست» و «موسیقی اسلامی» و یا مثلا «درست کردن موسیقی» و ... نیست. من در مورد تاثیرات موسیقی حروم {از منظر غیرفقهی} صحبت کردم و طبیعتا اگر قرار بود از موسیقی حلال بنویسم باید دو برابر این متنی رو که نوشته بودم و شاید بیشتر، مینوشتم.

یادته یه بار یه متن بهت دادم که حضرت آقا گفته بود غربی ها میرفتن کنسرت، گاهی موسیقی سرنوشت یک ملت رو تغییر میداد؟
من همه اینها رو خوندم و این رو نوشتم و فکر میکنم دو بخش مجزاست.
اتفاقا من هم معتقدم موسیقی رو نمیتونیم حذف کنیم و باز معتقدم موسیقی رو باید درست کنیم.
در مورد «این موسیقی» که گفتی، من حس میکنم همین چیزی است که الان بهش گرفتار شدیم.
موسیقی شروط مختلفی داره. اینکه محتوا بر موسیقی غلبه کنه نه برعکس، اینکه موسیقی برگرفته از روح هنرمند هست و اگه هنرمند فلان جور باشه، موسیقی از روح او سرچشمه میگیره و مطالبی که خیلی زیاد میشه.

من باز تاکید میکنم موسیقی رو کلا رد نمیکنم و نکردم.
البته که اگر منظورت اینه بیام در مورد موسیقی حلال حرف بزنم یا مثلا اینکه از حضرت آقا در رد موسیقی نظر اوردم، ولی حضرت اقا با شعوبی از موسیقی موافقه؟ من قرار نیست الان در مورد موسیقی حلال و اسلامی صحبت کنم و نظری هم نمیدم.
ولی با اینکه موسیقی درست هم داریم و میشه گوش داد موافقم.

شاید باید بگم بحث من در مورد «شنواندن» موسیقی توسط دستگاه رسمی فرهنگی جمهوری اسلامی بود. اون هم موسیقی که به نظر من نه «درست» هست نه «اسلامی» نه «حلال».

اگه سوالی هست بگو تا بهت بگُم :D

:/
عجب لینکی بود. همه ش رو نخونده بودم. مرسی 
چون از عبارت هایی مثل عدم ترویج موسیقی بدون مشخص کردن نوع اون استفاده کردید این برداشت رو کردم وگرنه الان سر اون قضیه اختلاف نظر نداریم و بیخود صغری کبری چیدم :v
فقط می مونه خوانندگی خانم ها که متوجه نمیشم چرا چیزی که در احکام حرام نیست و تفاوتی با خوانندگی اقایون براش قایل نشدن نباید منتشر شه و حتی علما بهش واکنش نشون بدن؟  بعبارتی من تو بندهای اول متن جاموندم که وقتی حرمت فقهی نداره بححث و استدلال اضافه چرا؟ 
در مورد شنواندن هم تا حدود زیادی موافقم. 
پاسخ:
خواهش قربانت.
چرا دیگه مشخصه که. عدم ترویج موسیقی طبق چیزی که جلوی حریت و آزادی ما رو قرار میده.
اره ما کلا اختلاف نظر نداریم، اختلاف برداشت داریم ;v زود محصول رو میچینی :P

من در مورد خوانندگی خانم ها اگر بخوام نظر بدم باید وارد «فقه» بشم. فقه نخوندم، اما برداشتی از کلام حضرت اقا دارم که میتونم اون رو بگم.
هرچند تمایل ندارم اصلا توی اون زمینه ورود کنم.
اگر انقدر ساده باشه که میگی، تفاوت دیدگاه توی مراجع تقلید بوجود نمیاد. توی این زمینه کاملا اختلاف فتوا وجود داره.
اگر هم بخوایم به حضرت اقا رجوع کنیم و ایشون رو ملاک بدونیم، من با کسایی که تخصص‌شون فقه بوده و فقه خوندن صحبت کردم اونها میگن وقتی حضرت اقا میگن غیر از غنا «شنیدن»ش اشکال نداره، دلیل بر این نیست که حتما بریم گوش بدیم.
این یه بخش.
بخش دوم که باز میرسیم بهش ترویج هست.
توی همون صحبتی که از اقا گذاشتم و به دکتر معین میگن چرا دانشگاه ها موسیقی ترویج میشه، اسمی از زن و مرد نبردن. کلیت رو میگن.
اون بحث زن و مرد توی بحث شنیدن هست و بحث ترویج هم مشخصه.
ایشون کلا ترویج رو نادرست میدونن و کسی نگفته که بحث زن باشه یا مرد.

اگر اشتباه نکنم تو همون جملاتی که توی اون لینک هست هم باز در مورد ترویج موسیقی صحبت شده و نگاه فقط مختص زن نیست و اگر مراجع تقلید هم توی این زمینه حرفی میزنن قطعا چیزهایی رو توی فقه دیدن که من ندیدم.
اونا فقهی بحث میکنن و قطعا عالم فقه با عالم غیر از فقه تفاوت داره.

در کل موافقیم :D
  • آبجی خانوم
  • سلام علیکم
    روزگار بر این اندیشه استوار است که مردم را به زور به بهشت نتوان کرد و لیکن ورود اجباری به جهنم نه تنها فاقد اشکال است بلکه امری واجب نیز می باشد
    استغفرالله
    پاسخ:
    سلام بر شما
    دقیقا.
    ضمن اینکه روزگار به سمت «اصالت فایده» رفته متاسفانه
    خب همین تناقض نیست؟!
    اینکه بگیم موسیقی خوب هنر والاییه ولی ترویجش نکنید؟
    مثل اینه که نویسندگی رو ممنوع کنیم ولی انتظار داشته باشیم آثار و نوشته های فاخر تولید شه.
    اتفاقاً با نبود ترویج موسیقی تو دانشگاه ها موسیقی که نیازی به دانش موسیقی نداره ایجاد میشه. مثل پاپ و رپ و راک و جلوی موسیقی که قابلیت طیب و طاهر بودن رو داره گرفته میشه. اینطوری نیست؟
    پاسخ:
    به نظرت اگر موسیقی همون چارچوبی که دین میگه و من واضح تر بگم، حضرت آقا میگه باشه
    کسی با ترویجش مخالفه؟

    حتما دهه 70 آقای خاتمی و اعوان و انصارش موسیقی که توی دانشگاه درس میدادن، دانش موسیقی نبوده که حضرت اقا گفته جمع کنن دیگه. والا به نظرت حضرت اقا انقدر دگماتیسم فکر میکنه؟
    مرید آگاه گشت با شلنگ را آماده سازم؟
    پاسخ:
    خوندی مطلبو؟
    آگاه گشتم و می دونم که حضرت آقا چی بوده منظورشون، ولی باز دو روز پیش یکی از اعضای خبرگان رهبری گفتن که «تکخوانی زنان حرام است، ترویج موسیقی اصولاً حرام است»


    گذشته از اون! شیــــــــــــخ؟ (صدای تو دیوار رفتن) :v
    پاسخ:
    :v

  • تایپـــ ــــیست
  • جالب بود. ولی بدی این نوع آگاه سازی ها این که فقط همفکرهای خودتون رو که آگاه نیستن نسبت به اوضاع آگاه میکنه
    خیلی کم دیدم کسی که مثلا طرفدار دولت باشه با خوندن این متنها دست از حمایت بیچون و چراش برداره. حتی برخی مخالفین دولت هم همونطور که میبینیم مقاومت میکنن و قبول ندارن. اجرتون با کسی که براش مینویسید
    موفق باشید
    پاسخ:
    سلام علیکم
    خیلی خوش اومدید به وبلاگم
    بله عمدتا همینطوره، اما همینکارم نکنیم چه کنیم؟

  • تایپـــ ــــیست
  • یه سوالی ذهنم رو به چالش آب یخ دعوت کرد
    این آقایون که به قول شما طرفدار تفکرات غربی هستن چطور احراز صلاحیت میشن یا رای اعتماد میگیرن؟ اگر جوابتون طولانیه لطف کنید تو یه پست جداگانه بگید ممنون میشم.
    با تشکر
    پاسخ:
    چطور نداره
    توسط نماینده های مجلس
    حالا یا اونایی که به این طرز تفکر رای میدن واقعا نمیدونن این بابا یا یه بابای دیگه تفکرش چیه؟ که خب خیلی شوتن وقتی سابقه چند ساله طرف مشخصه، یا اینکه خودشونم این مدلی فکر میکنن و میگن ای بابا مگه فکرش اشتباهه که بهش رای ندیم؟ راست میگه دیگه...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی